Svar: Rød rød numse

15. januar 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Anja

Kogtvands-klude er en rigtig god idé. Du kan godt bruge et gammelt viskestykke, hvis det er godt forvasket og blødt og så netop klippe små stykker som passer til det røde område på din drengs balder.

Kludene kommer du ned i vand, som du har kogt og afkølet. Du kan godt bruge kludene, hvis vandet er lunkent. En opvredet klud lægges på det røde område på ballerne og imellem ballerne inde i bleen. Kludene fjernes ved hvert bleskift og nye lægges på.

Hvis man bruger kogtvands-klude, skal der ikke også bruges creme. Det er enten eller. Kludene er rene og holder syren fra afføring og urin væk, men der er ikke nogen "medicinsk" virkning af det. Hos nogle børn har det dog alligevel en effekt, og det er da et forsøg værd.

Hvis din drengs hud er så rød og ødelagt, at den næsten sprækker og huden virker skindende og i stykker, så kan du købe Inotyol-salve på apoteket. Brug den som en behandling, så du kommer det på ved hvert bleskift og indtil du kan se at der er effekt, når huden er ...

Annonce

... ved at hele op, så skifter du over til den normale creme igen.

Hvis din dreng foruden rødme også har knopper, så kan han evt. have fået en svampeinfektion. Du kan evt. få lægen til at vurdere dette og få salve på recept, men du kan også i håndkøb på apoteket få det der hedder brentan baby-pasta, som virker mod svamp. Det er dog ikke så stærkt virkende, det er en mindre dosis end det du får recept på.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

En del forældre bruger også det at føntørre deres barn på numsen. Hvis du forsøger dig med dette så vær opmærksom på ikke at komme for tæt på og at det ikke er for varmt. Men netop det at få luft til kan hjælpe rigtig meget.

Da han nu er 8 måneder og sikkert sidder ret godt i sit badekar, så prøv at bruge en hudparfumeret mild sæbe i badet, du kan også vaske ham med den forneden, så han er helt ren og huden er renset. Det kan f.eks. være en Vivag intimsæbe, den du bruger til dig selv, eller den model, som er til børn.

Rigtig meget held og lykke, håber du får bugt med den røde numse hurtigt:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre