Svar: Rød rød numse
15. januar 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Anja
Kogtvands-klude er en rigtig god idé. Du kan godt bruge et gammelt viskestykke, hvis det er godt forvasket og blødt og så netop klippe små stykker som passer til det røde område på din drengs balder.
Kludene kommer du ned i vand, som du har kogt og afkølet. Du kan godt bruge kludene, hvis vandet er lunkent. En opvredet klud lægges på det røde område på ballerne og imellem ballerne inde i bleen. Kludene fjernes ved hvert bleskift og nye lægges på.
Hvis man bruger kogtvands-klude, skal der ikke også bruges creme. Det er enten eller. Kludene er rene og holder syren fra afføring og urin væk, men der er ikke nogen "medicinsk" virkning af det. Hos nogle børn har det dog alligevel en effekt, og det er da et forsøg værd.
Hvis din drengs hud er så rød og ødelagt, at den næsten sprækker og huden virker skindende og i stykker, så kan du købe Inotyol-salve på apoteket. Brug den som en behandling, så du kommer det på ved hvert bleskift og indtil du kan se at der er effekt, når huden er ved at hele op, så skifter du over til den normale creme igen.
Hvis din dreng foruden rødme også har knopper, så kan han evt. have fået en svampeinfektion. Du kan evt. få lægen til at vurdere dette og få salve på recept, men du kan også i håndkøb på apoteket få det der hedder brentan baby-pasta, som virker mod svamp. Det er dog ikke så stærkt virkende, det er en mindre dosis end det du får recept på.
En del forældre bruger også det at føntørre deres barn på numsen. Hvis du forsøger dig med dette så vær opmærksom på ikke at komme for tæt på og at det ikke er for varmt. Men netop det at få luft til kan hjælpe rigtig meget.
Da han nu er 8 måneder og sikkert sidder ret godt i sit badekar, så prøv at bruge en hudparfumeret mild sæbe i badet, du kan også vaske ham med den forneden, så han er helt ren og huden er renset. Det kan f.eks. være en Vivag intimsæbe, den du bruger til dig selv, eller den model, som er til børn.
Rigtig meget held og lykke, håber du får bugt med den røde numse hurtigt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske