Svar: Forvirret efter sundhedsplejerskens besøg
6. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Tine
Det er rigtig ærgeligt at din sundhedsplejerske ikke er at træffe. Det vil være bedst hvis det er hende der fortæller dig, hvad hun har set og tænkt og hvorvidt du har grund til bekymring.. :o) Kan du ikke ringe og lægge en besked på hendes telefonsvarer, hvis hun nu har mulighed for at aflytte den...
Ud fra det du fortæller så tænker jeg at mange mennesker jo har set på jeres lille dreng og I har været indlagt med ham af flere omgange. Han burde således være blevet lyttet på af flere læger, - altså de har tjekket hans hjerte og lunger og de har som du skriver også målt hans iltmætning i blodet. Derfor må man jo gå ud fra at han er som han skal være. Jeg synes dog stadig at tvivlen skal komme dig til gode og det er bedre at få ham tjekket en ekstra gang - du kan derfor prøve at ringe til egen læge.
Når det er sagt, så er det altså også normalt at små børn netop i forbindelse med at de får tøjet af og ligger og fryser lidt, kan blive lidt marmorerede i huden. Det kan altså, som din sundhedsplejerske har sagt, sagtens være fordi han har ligget halvnøgen på puslebordet, at han pludselig har set sådan ud.
Nogle børn er jo også meget lyse i huden, lyse af natur, og kan af den grund godt se lidt mere 'gennemsigtige' ud sammenlignet med f.eks. de sydeuropæiske børn...
Nogle børn får også tydelige blålige aftegninger i ansigtet, ofte omkring munden og under næsen. Man kalder det cyanose og det kan godt komme hvis barnet f.eks. græder. Børn som har vejrtrækningsproblemer vil dog også have det, men skyldes det dette så vil de normalt også have det der hedder indtrækninger, hvor man kan se at de trækker vejret overfladisk så lungerne ikke fyldes helt med luft. Da jeres dreng har været meget forkølet og hostet meget, så vil han sandsynligvis have haft lidt af dette tidligere, men burde nu ikke have det mere og igen må du holde dig til at den iltmætning man har målt på sygehuset har været i orden.
Så det jeg tænker er, at din dreng af mange naturlige årsager kan være både lidt blålig på fødder og i ansigtet, han kan også naturligt have lidt marmorering af huden - det kan være sådan han er. Men der kan også være andre årsager til at børn har det og da jeg ikke kan se ham, så synes jeg som sagt at tvivlen skal komme dig til gode og at du skal ringe til lægen i morgen tidlig og få en snak med ham.
Umiddelbart tror jeg ikke du skal være bekymret, han er jo glad, har taget fint på, spiser som han skal, virker ikke sløv osv. og virker således helt som han skal være.
Jeg håber ikke ovenstående gør dig mere urolig, for det er bestemt ikke min mening, men nu har du fået mine tanker med på vejen. Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske