Svar: Stoppet næse og allergi
3. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Kaye
Dejligt at høre at I kunne bruge mit sidste svar og nu nyder aftnerne med lille Aksel:o) Tingene ændrer sig jo hele tiden og på et tidspunkt skal I nol opleve at han sover om aftenen..
Nu er jeg jo ikke læge... men jeg må dog sige at jeg også synes det er lidt specielt at udskrive Livostin næsedråber til en dreng på 10 uger ud fra en forestilling om at han nok har allergi - når lægen ikke har set ham..? Livostin anbefales normalt ikke til børn under 2 år, men kan dog godt ordineres til børn i 0-2 års alderen af lægen.
Det kan godt være at jeres dreng har allergi, dette kan jeg naturligvis ikke udelukke. Det er jo arveligt og da din mand har det og I også har hund, så er muligheden der naturligvis. Men når det er sagt, så plejer børn at have lidt flere symptomer end tilstoppet næse, ofte får de også røde øjne, øjne som løber i vand, næseflåd - næsen løber med klar væske og lignende og det lyder umiddelbart ikke som om at jeres lille dreng har nogen af disse symptomer.
Derimod tænker jeg at I kan overveje om I vil have jeres dreng set af en øre-næse-halslæge. Man behøver ikke henvisning for at få tid til en sådan, her kan I bare ringe, men der kan dog godt være ventetid. Der er enkelte børn som har hævede polypper. Dette er helt ufarligt, opstår som regel i forbindelse med en forkølelse hvor slimhinden i næsen hæver. Det gør at barnet lyder meget tæt i næsen og ofte vil trække vejret gennem munden. Nogle børn snorker på grund af det. Tit vil det ændre sig af sig selv stille og roligt, både i takt med at forkølelsen svinder, men også i takt med at barnet bliver større og der naturligt kommer mere passage - andre gange vil man vælge at fjerne polypperne. Men alt dette er netop en øre-næse-hals-læge jo specialist til at vurdere.
Så det er ikke for at gøre jer unødigt bekymrede, men mere for at give jer endnu en vinkel på sagen. Jeg håber at det hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske