Svar: Hoste - 8 mdr.
27. december 2007
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det at hoste er en helt naturlig ting, som vi gør for at rense vores luftveje. I forbindelse med en forkølelse er det således helt almindeligt at hoste og som udgangspunkt skal børns hoste ikke hindres med f.eks. hostestillende medicin. Det er vigtigt at barnet kan hoste og på den måde får fjernet det slim og den irritation som sidder i lungerne.
Når det er sagt, så skal man dog også altid vurdere, hvad hosten skyldes og se på hvordan barnet i øvrigt har det. Er barnet almindeligt forkølet, har barnet influenza eller en anden infektion, kan barnet have astmatisk bronkitis osv. Derudover skal man lægge mærke til hvordan hosten lyder. Der kan være tale om en tør og gøende hoste (krillerhoste) eller en løs og lidt mere rallende hoste, hvor barnet ofte hoster lidt slim op.
Man skal være særligt opmærksom hvis barnet hoster i mere end 2 uger og hvis barnets vejrtrækning lyder hvæsende og barnet har svært ved at trække vejret rigtigt. Nogen sammenligner det lidt med lyden af en kaffemaskine der afkalker og det er et meget godt billede. Hvis barnet hoster på denne måde, så har barnet ganske givet astmatisk bronkitis.
Hvis jeres lille dreng får feber, eller hoster så meget at han ikke sover om natten, virker til at have ondt osv. så skal I få ham set af lægen. Så længe han i øvrigt virker upåvirket og har det godt ud over at han hoster lidt, så er det fint at se tiden lidt an og det er okay at du giver ham lidt kamillete. Du kan også give ham lidt varm mælk (honning i mælken må han dog ikke få før han er over 1 år).
Når han skal sove, så vil det være en god idé at elevere hans hovedgærde lidt, så han ligger lidt højere med hovedet. Han er for lille til at få en hovedpude, men du kan lægge en pude eller et tæppe ind under hans madras i hovedenden og på den måde hæve madrassen, så han ligger lidt højere med hovedet. Det at ligge lidt eleveret hjælper ham til bedre at kunne trække vejret.
Sørg også for at hans næse er renset for snot, så han har frie luftveje inden du putter ham og også gerne inden han skal spise. Det er svært at spise (drikke mælk) hvis næsen klotter til. Du kan dryppe hans næse med saltvandsdråber som du køber på apoteket og så kan du suge hans næse med en næsesuger, så du på den måde får skabt lidt passage.
Sørg for at han ikke fryser, han skal have hue, handsker, flyverdragt osv. på når I er ude. Indendøre er et par sutsko og ingen bare tæer en rigtig god idé. Pas på han ikke får træk, læg mærke til om der er fodkoldt og sørg for at holde døre og vinduer lukket, når han sidder på gulvet, så det ikke trækker. Sørg samtidig for at få luftet lidt ud hver dag, så der er frisk luft og godt indeklima. Og sørg for at han ikke udsættes for tobaksrøg...:o)
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig god bedring med ham og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske