Svar: Hvor længe må spædbørn være forkølede?
21. december 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Tine
Jeg synes ikke i overreagerer!!
Problemet er at det er weekend og helligdage nu og derfor kan man ikke bare lige få fat i en læge. Jeg synes dog ikke I bare skal se til og jeg synes det er utilfredsstillende at de ordinationer der er givet på børneafdelingen ikke følges op af egen læge og modsat. Et eller andet skal der ske og jeg synes ikke I skal se tiden ret meget an.
Da det nu er helligdag osv. så synes jeg at I skal ringe til børneafdelingen, hvor I har været indlagt med jeres lille dreng for nylig. Her er jo nogen at få fat i hele døgnet rundt. Du kan bede om at komme til at tale med den børnelæge som har vagt og så fortælle, hvordan det hænger sammen: At jeres dreng ikke er mere end 1 måned gammel, at I har været indlagt med ham, hvor de på afdelingen ordinerede antibiotika, som jeres dreng ikke har fået, fordi jeres lægen ikke var enig. At jeres dreng fortsat hoster gul slim og at han virker meget påvirket i sin vejrtrækning.
Jeg synes jeres dreng skal behandles - han skal i hvert fald ses af en læge igen. Du har gjort dig nogle rigtig gode overvejelser og det er meget tænkeligt at han kan få lungebetændelse og andet, hvis ikke han bliver behandlet.
Så selvom det er besværligt at få fat i nogen på nuværende tidspunkt, så synes jeg du skal forsøge. Alternativet er naturligvis vagtlægen igen. Normalt kan man jo ikke bare ringe til sygehuset, men netop fordi I har været der fornylig, så ville jeg gøre det. Sygeplejersken som tager telefonen kan måske også hjælpe dig, finde journalen frem, drøfte det med lægen og de kan ringe tilbage til jer og fortælle hvad de så synes I skal gøre.
Tal også med lægen om hvorvidt de vil anbefale at jeres dreng sover ude. Umiddelbart synes jeg ikke han skal ud, slet ikke hvis han får feber. Den friske luft hjælper nogle gange på vejrtrækningen og at I går en tur med ham midt på dagen, hvor solen måske skinner lidt er helt okay, men er det tåget, rimfrost og lignende så skal han ikke stå og sove ude.
Rigtig god bedring med ham og hold fast i at du vil have ham undersøgt. Du skal ikke være bange for at blive opfattet som en pylremor eller som om du overreagerer. Jeg synes der skal ske noget nu, ud fra det du fortæller!
Stor knus herfra og rigtig glædelig jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske