Svar: Hvor længe må spædbørn være forkølede?

21. december 2007

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Tine

Jeg synes ikke i overreagerer!!

Problemet er at det er weekend og helligdage nu og derfor kan man ikke bare lige få fat i en læge. Jeg synes dog ikke I bare skal se til og jeg synes det er utilfredsstillende at de ordinationer der er givet på børneafdelingen ikke følges op af egen læge og modsat. Et eller andet skal der ske og jeg synes ikke I skal se tiden ret meget an.

Da det nu er helligdag osv. så synes jeg at I skal ringe til børneafdelingen, hvor I har været indlagt med jeres lille dreng for nylig. Her er jo nogen at få fat i hele døgnet rundt. Du kan bede om at komme til at tale med den børnelæge som har vagt og så fortælle, hvordan det hænger sammen: At jeres dreng ikke er mere end 1 måned gammel, at I har været indlagt med ham, hvor de på afdelingen ordinerede antibiotika, som jeres dreng ikke har fået, fordi jeres lægen ikke var enig. At jeres dreng fortsat hoster gul slim og at han virker meget påvirket i sin vejrtrækning.

Jeg synes jeres dreng skal behandles - han skal i hvert fald ses af en læge igen. Du har gjort dig nogle rigtig gode overvejelser og det er meget tænkeligt at han ...

Annonce

... kan få lungebetændelse og andet, hvis ikke han bliver behandlet.

Så selvom det er besværligt at få fat i nogen på nuværende tidspunkt, så synes jeg du skal forsøge. Alternativet er naturligvis vagtlægen igen. Normalt kan man jo ikke bare ringe til sygehuset, men netop fordi I har været der fornylig, så ville jeg gøre det. Sygeplejersken som tager telefonen kan måske også hjælpe dig, finde journalen frem, drøfte det med lægen og de kan ringe tilbage til jer og fortælle hvad de så synes I skal gøre.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Tal også med lægen om hvorvidt de vil anbefale at jeres dreng sover ude. Umiddelbart synes jeg ikke han skal ud, slet ikke hvis han får feber. Den friske luft hjælper nogle gange på vejrtrækningen og at I går en tur med ham midt på dagen, hvor solen måske skinner lidt er helt okay, men er det tåget, rimfrost og lignende så skal han ikke stå og sove ude.

Rigtig god bedring med ham og hold fast i at du vil have ham undersøgt. Du skal ikke være bange for at blive opfattet som en pylremor eller som om du overreagerer. Jeg synes der skal ske noget nu, ud fra det du fortæller!

Stor knus herfra og rigtig glædelig jul:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger