Brev:
Hvor længe må spædbørn være forkølede?
21. december 2007
Alder:
1 mdr.
Hvor længe må spædbørn være forkølede?
Hej Helen
Anton er nu 5 uger gammel og forkølet på 4. uge!!!
For en uge siden blev han indlagt, da vagtlægen fik mistanke om kighoste. I løbet af aftenen holdt han op med at trække vejret 2 gange i forbindelse med hosteanfald. Der er ingen tvivl om at han er fyldt med slim i luftvejene, og min egen læge skrev noget salbuvent ud til ham for at afhjælpe dette (uden at have kigget på ham) - men det frarådede de på børneafdelingen! De sagde at det var lige til skraldespanden, når han ikke var større.
Nå, men det var heldigvis ikke kighoste - de fandt dog nogle andre bakterier i hans snot bl.a. pneumokokker. Og de skrev endvidere at de anbefalede, at han kom i behandling med antibiotika pga. sygdomsforløbets længde.
Min læge (som har modtaget en kopi af brevet) ville dog ikke udskrive antibiotika mod dette, da han ikke har feber og heller ikke har haft det på noget tidspunkt. Han sagde at det bare ville slå hans mave i stykker. Og det er vi selvfølgelig heller ikke interesseret i.
Men jeg tænker på hvor længe han må blive ved med at have det sådan? Hver gang jeg har dryppet hans næse med saltvand, så kaster han en masse gult og sejt slim op. Han har hostet og rallet i 3 uger nu, der er ingen tvivl om at der sidder en masse slim der skal op.
Og når han nu har de bakterier i sig, risikerer han så ikke lige pludselig at det går over til en reel lungebetændelse eller mellemørebetændelse??? Er der noget vi i den forbindelse skal være opmærksomme på?
Og vi er ligeledes i tvivl om, om han må sove udendørs når han er så snottet??? Vores store dreng har ofte sovet ude selvom han var forkølet - men nu snakke vi jo om et spædbarn på 5 uger...
Håber at du kan hjælpe os, da jeg har på fornemmelsen at vores læge bare synes vi overreagerer. Og omvendt har vi jo heller ikke lyst til at rende hos ham i tide og utide.
Med venlig hilsen
Tine