Svar: RS virus

13. december 2007

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Christina

Jeg er ked af at høre at jeres dreng har været indlagt med RS virus - det har været en hård omgang for jer alle sammen:o) Det er dog godt at han nu begynder at være mere på toppen igen og det lyder fint at du atter begynder med lidt grød, når I har fået grønt lys hos lægen om et par dage:o)

Du kan fint starte op med grød af ris, majs eller hirse - det er alt sammen milde og fine grødtyper. Hvis du kommer lidt frugtmos på, så hold dig til den kogte mos, som æble og pæremos i begyndelsen. Banan kan virke lidt forstoppende, men jeg synes ikke du skal give ham dette med den alder han har, jeg synes han er lidt for lille endnu.

Med hensyn til Revolyt som man kan give til børn med diarré og opkastninger, der naturligt mister natrium og kalium, så bør du give dette i samråd med lægen, når din dreng ikke er ældre end han er. Jeg tænker at han også har fået hydreringsvæske i drop da han var indlagt og at han derfor umiddelbart ikke burde mangle noget. De har forhåbentlig ikke sendt jer hjem, før de regnede med at han var som han skulle være... Det vil dog være fornuftigt nok at du ammer ...

Annonce

... ham så meget som muligt, så du er sikker på at han ikke mangler væske.

Ud fra din plan så ammes han ca 5 gode store måltider dagligt og derudover 2 mindre tåre og det lyder umiddelbart rigtig fint. Du må tro på, at hvis du tilbyder ham brystet, så har han en naturlig evne til at tage, hvad han har behov for. Du fortæller også at hans bleer er tunge og urinen klar og det lyder altså altsammen rigtig fint - han lyder som om han er ved at være i bedring igen.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeres dreng har en rigtig fint vægt som passer godt til hans højde. Jeg ved ikke hvad han vejede da han blev født, men tommelfingerreglen lyder at børn fordobler deres fødselsvægt inden for det første ½ år og det lyder umiddelbart som om at han allerede har gjort dette 4 måneder gammel? Hans vægt lyder altså ikke til at være i underkanten:o) Men ellers så vil jeg forslå dig at gå ind i "Livets bog" som du finder på medlemssiderne og oprette ham der. Her finder du de sidste nye kurver og kan se hvor han ligger i forhold til andre børn:o)

Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke. God jul og god bedring:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder