Svar: RS virus
13. december 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Christina
Jeg er ked af at høre at jeres dreng har været indlagt med RS virus - det har været en hård omgang for jer alle sammen:o) Det er dog godt at han nu begynder at være mere på toppen igen og det lyder fint at du atter begynder med lidt grød, når I har fået grønt lys hos lægen om et par dage:o)
Du kan fint starte op med grød af ris, majs eller hirse - det er alt sammen milde og fine grødtyper. Hvis du kommer lidt frugtmos på, så hold dig til den kogte mos, som æble og pæremos i begyndelsen. Banan kan virke lidt forstoppende, men jeg synes ikke du skal give ham dette med den alder han har, jeg synes han er lidt for lille endnu.
Med hensyn til Revolyt som man kan give til børn med diarré og opkastninger, der naturligt mister natrium og kalium, så bør du give dette i samråd med lægen, når din dreng ikke er ældre end han er. Jeg tænker at han også har fået hydreringsvæske i drop da han var indlagt og at han derfor umiddelbart ikke burde mangle noget. De har forhåbentlig ikke sendt jer hjem, før de regnede med at han var som han skulle være... Det vil dog være fornuftigt nok at du ammer ham så meget som muligt, så du er sikker på at han ikke mangler væske.
Ud fra din plan så ammes han ca 5 gode store måltider dagligt og derudover 2 mindre tåre og det lyder umiddelbart rigtig fint. Du må tro på, at hvis du tilbyder ham brystet, så har han en naturlig evne til at tage, hvad han har behov for. Du fortæller også at hans bleer er tunge og urinen klar og det lyder altså altsammen rigtig fint - han lyder som om han er ved at være i bedring igen.
Jeres dreng har en rigtig fint vægt som passer godt til hans højde. Jeg ved ikke hvad han vejede da han blev født, men tommelfingerreglen lyder at børn fordobler deres fødselsvægt inden for det første ½ år og det lyder umiddelbart som om at han allerede har gjort dette 4 måneder gammel? Hans vægt lyder altså ikke til at være i underkanten:o) Men ellers så vil jeg forslå dig at gå ind i "Livets bog" som du finder på medlemssiderne og oprette ham der. Her finder du de sidste nye kurver og kan se hvor han ligger i forhold til andre børn:o)
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke. God jul og god bedring:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske