Svar: Nu vil vores søn ikke spise varm mad - tænder?

9. december 2007

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Gitte

Jeg synes du skal overveje og evt. få lægen til at tjekke om ikke din dreng har fået en svampeinfektion. Hvis han har svamp i numsen, så kan han sagtens have det i mundhule, svælg og hele tarmsystemet med og det kan derfor godt være vældig ubehageligt at spise.

Derudover tænker jeg at det i hvert fald lyder som om han ikke er helt på toppen og måske naturligt derfor ikke har så meget lyst til mad. Det vil derfor være helt okay, hvis du i et par dage giver ham lidt mere kold mad en varm mad. Kold mad kan jo i princippet være lige så nærende som varm mad og når han så har det bedre igen og virker til at have lidt mere mod på livet, så giv ham atter familiemad.

For at afhjælpe ...

Annonce

... diarré og hvis han har lidt svampeinfektion, så vil det være rigtig godt, hvis du kan give ham lidt A38 med lidt revet æble. Du må også gerne give ham lidt fortyndet æblejuice at drikke og du kan i en periode også koge hans drikkevand. Giv han også gerne lyst brød, lidt toastbrød eller franskbrød eller boller. Giv ham generelt det, han viser interesse for at spise.

Det er fint at du ammer, så han får væske - at drikke er trods alt vigtigere end at spise, hvis man er syg:o)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det lyder til at være mere end tænder, så umiddelbart tror jeg ikke det er det. Hvis han bliver sløv, får feber eller lignende, så synes jeg du skal få lægen til at se på ham.

Rigtig god bedring med ham og rigtig god jul:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39