Svar: Nu vil vores søn ikke spise varm mad - tænder?
9. december 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Gitte
Jeg synes du skal overveje og evt. få lægen til at tjekke om ikke din dreng har fået en svampeinfektion. Hvis han har svamp i numsen, så kan han sagtens have det i mundhule, svælg og hele tarmsystemet med og det kan derfor godt være vældig ubehageligt at spise.
Derudover tænker jeg at det i hvert fald lyder som om han ikke er helt på toppen og måske naturligt derfor ikke har så meget lyst til mad. Det vil derfor være helt okay, hvis du i et par dage giver ham lidt mere kold mad en varm mad. Kold mad kan jo i princippet være lige så nærende som varm mad og når han så har det bedre igen og virker til at have lidt mere mod på livet, så giv ham atter familiemad.
For at afhjælpe diarré og hvis han har lidt svampeinfektion, så vil det være rigtig godt, hvis du kan give ham lidt A38 med lidt revet æble. Du må også gerne give ham lidt fortyndet æblejuice at drikke og du kan i en periode også koge hans drikkevand. Giv han også gerne lyst brød, lidt toastbrød eller franskbrød eller boller. Giv ham generelt det, han viser interesse for at spise.
Det er fint at du ammer, så han får væske - at drikke er trods alt vigtigere end at spise, hvis man er syg:o)
Det lyder til at være mere end tænder, så umiddelbart tror jeg ikke det er det. Hvis han bliver sløv, får feber eller lignende, så synes jeg du skal få lægen til at se på ham.
Rigtig god bedring med ham og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske