Svar: Opkast - 2 mdr.
10. februar 2004
Alder:
2 mdr.
Udfra din beskrivelse lyder det ret voldsomt, og jeg kan godt forstå din bekymring.
Næsten alle små børn gylper eller kaster op engang imellem, simpelthen fordi de overspiser og overskuddet kommer op. Men børn kaster også op, når de er syge. Under sygdom går mavesækken i stå og meget af det barnet indtager kommer derfor retur.
En infektion kan sidde i mave-tarmkanalen, men også mellemørebetændelse, luftvejsinfektioner, blærebetændelse og lignende kan medføre opkastninger hos barnet. Samtidig får barnet dog ofte også diarré og feber.
Det du ellers nævner kaldes for mavemundsforsnævring og det viser sig ofte når barnet er mellem 3-5 uger gammelt. Det skyldes at overgangen mellem mavesækken og tarmen er forsnævret, så maden har sævrt ved at "komme videre i systemet" og derfro kommer op som eksplosive opkastninger. børn med mavemundsforsnævring trives ofte ikke, idet al mælken kastes op efter måltidet og barnet derfor taber sig. Man behandler mavemundforsnævring med operation.
Hvis din datter trives og i øvrigt har det godt, så synes jeg at du skal følge lægens råd og se det an. Mener du dog at der kan være tale om en infektion, så kan du naturligvis kontakte lægen igen, så din datter kan blive ordentligt undersøgt. Som forædre kan man godt føle sig overpylret og man vil ikke være til besvær - men det er du ikke! En mors bekymring skal altid tages alvorligt!
Jeg vil foreslå dig at du giver din datter lidt flere måltider end du plejer og mindre portioner af gangen. Hvis du ammer, kan det naturligvis være svært, men så må du forsøge at holde lidt pauser ind imellem, så hun få rlidt mere tid til at kapere mælken.
Jeg krydser fingre for at det fremover går jer godt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske