Svar: Jeg synes ikke min datter tager nok på

5. december 2007

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Heidi

Jeg giver dig ret i at din datter umiddelbart har taget for lidt på, hun vokser dog i længden, hvilket er et godt tegn, selvom det ikke er en cm om ugen... og det lyder jo umiddelbart som om hun trives, udvikler sig som hun skal, - hun er bare ikke stor...

Spørgsmålet er hvad man skal gøre ved det? Der kan naturligvis godt være en sammenhæng imellem måden hun spiser på og hendes vægtøgning og at hun måske har lært sig at nøjes med lidt. Altså at hendes mave fra starten ligesom har vænnet sig til ikke at rumme særlig meget af gangen. Har du nogensinde overvejet at supplere hende med en flaske og hvad tanker gør du dig omkring skemad?

Nu kan jeg jo ikke se hende og derfor er det svært for mig at vurdere hendes trivsel. Som udgangspunkt synes jeg dog at bekymringen skal komme hende til gode. Da hun nu er 4 måneder, så kan man tale for at du begynder at supplere hendes indtag af modermælk med noget andet - det kan være modermælkserstatning, vælling eller grød for at se om det giver nogen ændring. Hvis det ingen forskel gør, så synes jeg du skal bede om at få hende undersøgt og således få en henvisning til børneafdelingen.

At begynde at lægge sonde eller give hende parenteral ernæring vil være for drastisk et skridt og det er sandsynligvis derfor at egen læge og sundhedsplejerske ikke har syntes det nødvendigt at indlægge jer - igen, hvad vil du gøre ved det? Hvis hun trives, og udvikler sig i sund retning, så må man jo nogle gange acceptere at det er sådan hun er. I denne vurdering vil det også være relevant at se på arvelighed. Hvor store er du og hendes far, bedsteforældrene. Har du dine gamle sundhedsplejerskepapirer fra du selv var barn eller hendes far var - det kan give dig et billede af, hvordan I selv voksede, da I var ...

Annonce

... babyer.

Mit råd er altså at du begynder at supplere din datter med noget andet mad. Hun har en vægring mod brystet og hun tager ikke nok på og jeg tænker det er vigtigt at hun nu begynder at vende sig til at have en større mængde i maven. Det at spise ½ dl. grød og så blive ammet efterfølgende vil sandsynligvis kunne give hende denne fornemmelse. Ofte spiser børn nemlig den samme mængde ved brystet som de plejer, når man begynder med skemaden og får således lige lidt ekstra i maven. Samtidig er børn der vægrer sig mod brystet ofte meget glade for skeen og den måde at spise på.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Du kan også supplere hende med en flaske, at spise af en flaske er ikke så hårdt som at spise ved brystet og på flasken tager børn derfor ofte lidt ekstra. Samtidig har du med flasken mulighed for at bryde det mønster I er i, hvor hun bliver flitsbueagtig og ikke gider ligge i favn. Flasken kan du give hende imens hun ligger på sin dyne, under sit aktivitetstativ, i sin seng osv. altså væk fra din favn, som hun i forbindelse med måltidet, forbinder med noget irriterende.

Du fortæller at du har været ansat på børneafdelingen (er det ikke mere?) og jeg tænker at du må have nogle gode kontakter derfra. Er der ikke en sød børnelæge du kan ringe til, tale med om, hvordan du skal forholde dig? Jeg synes det er vigtigt at du får en vurdering af en uddannet børnelæge, som kan undersøge din datter rigtigt og vurdere om det er tegn på sygdom eller normalt for din datter, at hun tager på og vokser som hun gør. Bed evt. også din læge om en henvisning, tvivlen skal komme jer begge til gode.

Håber du kan bruge mine tanker videre. Rigtig meget held og lykke, stort knus herfra og rigtig god jul. Du må meget gerne skrive til mig igen og fortælle hvordan det går jer - så kan også jeg blive lidt klogere:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor