Svar: Ondt i skeden efter samleje
10. februar 2004
Alder:
0 mdr.
Kære Henrik
Nogle kvinder oplever smerter i forbindelse med samleje. For at kunne finde ud af, hvad det skyldes er det vigtigt at lokalisere smerterne. Du må derfor tale med din kæreste om, hvor det er præcist at hun har ondt. Altså om hun har ydre smerter, dvs. ved skamlæberne og skedeindgangen eller om hun har indre smerter, dvs. i selve skeden, i livmoderen, ved æggestokkene.
Nogle kvinder har det der hedder en bagudbøjet livmoder. Det kan medføre smerter under selve samlejet, fordi penis støder mod livmoderen ved bestemte samlejstillinger.
Andre kvinder får smerter i forbindelse med at de får orgasme, simpelthen fordi de aktiverer nogle muskler i underlivet, som de ellers ikke bruger.
Men de smerter som kommer efter samleje, dvs. også dagen efter, og som er lokaliseret omkring skeden som sviende og skærende smerter, skyldes ofte at der er tale om en infektion. Det kan både være en underlivsbetændelse, eller skyldes skedekatar eller svamp.
Det vil være mest hensigtsmæssigt at I begge får en tid hos lægen for at få afklaret hvad det drejer sig om, samt hvilken behandling der skal til.
For hverken kvinder eller mænd er det særlig rart at skulle til lægen og have undersøgt sit underliv, men nogle gange er det altså nødvendigt og det vil være godt hvis I begge bliver undersøgt, simpelthen fordi det jo er når I to er sammen, at der er problemer. Derudover kan det også være at I begge skal behandles.
Så selv om det ikke er særlig rart, så er der ikke andet for end at tage hinanden i hånden og komme til lægen. I kan også konsultere en gynækolog, hvis I har det bedre med dette. Det er trods alt vigtigt at have det godt sammen også seksuelt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske