Svar: Ondt i skeden efter samleje

10. februar 2004

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Henrik

Nogle kvinder oplever smerter i forbindelse med samleje. For at kunne finde ud af, hvad det skyldes er det vigtigt at lokalisere smerterne. Du må derfor tale med din kæreste om, hvor det er præcist at hun har ondt. Altså om hun har ydre smerter, dvs. ved skamlæberne og skedeindgangen eller om hun har indre smerter, dvs. i selve skeden, i livmoderen, ved æggestokkene.

Nogle kvinder har det der hedder en bagudbøjet livmoder. Det kan medføre smerter under selve samlejet, fordi penis støder mod livmoderen ved bestemte samlejstillinger.

Andre kvinder får smerter i forbindelse med at de får orgasme, simpelthen fordi de aktiverer nogle muskler i underlivet, som de ellers ikke bruger.

Men de smerter som kommer efter samleje, dvs. også dagen efter, og som er lokaliseret omkring skeden som sviende og skærende ...

Annonce

... smerter, skyldes ofte at der er tale om en infektion. Det kan både være en underlivsbetændelse, eller skyldes skedekatar eller svamp.

Det vil være mest hensigtsmæssigt at I begge får en tid hos lægen for at få afklaret hvad det drejer sig om, samt hvilken behandling der skal til.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

For hverken kvinder eller mænd er det særlig rart at skulle til lægen og have undersøgt sit underliv, men nogle gange er det altså nødvendigt og det vil være godt hvis I begge bliver undersøgt, simpelthen fordi det jo er når I to er sammen, at der er problemer. Derudover kan det også være at I begge skal behandles.

Så selv om det ikke er særlig rart, så er der ikke andet for end at tage hinanden i hånden og komme til lægen. I kan også konsultere en gynækolog, hvis I har det bedre med dette. Det er trods alt vigtigt at have det godt sammen også seksuelt:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor