Svar: Ingen urin og forkølelse
17. november 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Renata
Det er dejligt at høre at det går så godt med Viktoria og selv om det er lidt svært og problematisk i hverdagen at lave mælkefri kost, så er det godt at I har fundet ud af, hvad der var galt:o)
Det er naturligt at Viktoria sveder mere, nu hvor hun også bevæger sig mere og hun forbrænder også sin mad, sin næring på en anden måde. Hun bør dog fortsat tisse og hendes urin må ikke være koncentreret, så synes jeg du skal få hende tjekket af lægen. Det er rigtig godt at du er opmærksom på at tilbyde hende væske jævnligt og det lyder jo umiddelbart som om hun drikker godt.
Det er svært at undgå forkølelse i øjeblikket. En forkølelse varer som regel mellem 1-2 uger og der findes ikke nogen kur mod forkølelse. Det er kun hvis forkølelsen sætter sig til mellemørerne, lungerne eller lignende at man vil begynde at behandle med medicin.
Forkølelse starter altid med at barnet bliver pylret og har det skidt, næsen stopper til og man kan fornemme at barnet har lidt svært ved at spise, lidt svært ved at sove osv. De første dage er snottet klart og senere bliver det så tykt og gult. Ofte begynder barnet også at hoste og nyse og kan få lidt ondt i halsen og ofte får barnet så også feber.
Sålænge jeres datter ikke har feber og ikke virker påvirker af sin forkølelse, så kan I give hende lidt kamillete at drikke, sørge for at hæve hendes hovedende af sengen, så hun ligger højere med hovedet og sover (kom noget under madrassen, så I løfter selve madrassen i hovedenden) og I kan også dryppe hendes næse med lidt saltvand, som I kan købe på apoteket.
Hvis hun får høj feber, bliver sløv, har svært ved at trække vejret, bare ligger stille og ikke vil lege, eller stadigvæk har feber og hoster efter at forkølelsen er stoppet, så skal I få hende set af lægen.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god bedring:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske