Svar: Mystisk sygdom...?

7. november 2007

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Julie

Det var da noget af en forskrækkelse og jeg tør ikke sige om din drengs sygdom skyldes en ½ pille af farmors, halsbetændelse eller andet... måske er I selv kommet svaret lidt nærmere, nu hvor jeg svarer dig i dag? Det håber jeg.

En information til en anden god gang, hvor du bliver i tvivl om han har indtaget noget farligt og hvad du skal gøre, så findes der i DK det der hedder giftlinjen. Det er en god side for dig at kende til. www.giftlinjen.dk

Med hensyn til vægt og indtag af mad, så tænker jeg umiddelbart at grød, frugtbar og mariekiks ikke er den mest sufficiente kost (ja det bliver jeg altså nødt til at sige:o)). Din dreng er nu 13 måneder og han skal have meget mere rigtig mad og du skal bage ham nogle boller. Er det ikke muligt at få fat i havregryn og grahamsmel eller lignende gryn og grovemeltyper, hvor du bor?

Her er en plan for dagen og så et par opskrifter:

Morgen: Havregrød, øllebrød eller lignende, mælk af kop

Formiddag: ½ bolle med smør (opskrift følger), lidt ost i stænger, ½ banan, stykker af appelsin, fersken, blommer, melon eller anden frisk frugt, evt. bær, vand af kop

Frokost: Brød med forskelligt pålæg, tilbehør af rester fra aftensmaden, det vil sige godt kogte pastaskruer, frikadelle af kød eller fisk, stykker af kylling og lignende. Dertil lidt kogte grøntsager som ærter, majs og gulerod. Vand af kop

Eftermiddag: En portion tykmælk eller lignende med frugtmos, bær, rugbrødsdrys osv. ½ bolle med smør, evt. lidt marmelade eller frugtmos på, vand af kop

Før aftensmad: En tallerken med lidt forskelligt grønt, det kan være ærter, majs, rød peberfrugt, gulerod, avokado og lignende, vand af kop

Aften: Aftensmad - det samme som I spiser, ris, pasta, kød, fisk - udgangspunktet er jeres mad og naturligvis kan han spise stort set det samme som jer. Lav sovs han kan få hen over grøntsagerne, hvis det hjælper - tænk i de lidt gammeldagsretter og retter som smager af noget. giv ham også gerne mexicansk mad, mad med krydderi - det er helt fint. Som dessert kan han få en portion frugtgrød med sødmælk og mælk af kop

Gode boller til børn kan være havregrynsboller eller grahamsboller. Sundhedsstyrelsen har en opskrift på ...

Annonce

... gode og nærende boller. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne. Opskriften er her:

DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel

1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.

DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ed at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bageris. De er velegnede til frysning.

Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.

Og her er en opskrift på havregrynsboller:

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.

50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.

Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.

Det lyder som om at din dreng er er mest til det lidt søde og let tilgængelige og jeg tænker at det er meget vigtigt at du søger for at han ikke kun får dette, men spiser godt med brød, grøntsager, pasta, ris, kød og fisk. Større variation og flere små måltider i løbet af dagen.

Jeg ved at du tidligere har skrevet at Sebastian kun spiser babymad (Gerber) og ammes rigtig meget, jeg ved ikke om du stadig ammer? Men det er vigtigt at du begynder at overgå mere og mere til rigtig mad nu, med den alder han har.

Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, desværre kom jeg ikke hans sygdom nærmere, men jeg håber at han allerede har det godt igen:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin