Mystisk sygdom...?

7. november 2007

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Mystisk sygdom...?

Kære Helen

Så har du mig tilbage igen.

Jeg skriver fordi vi idag havde en meget underlig dag. Det hele startede med at min kæreste (som går hjemme med Sebastian) ringede til mig og sagde at jeg skulle skynde mig hjem da Sebastian opførte sig underligt. Jeg kommer hjem og ser at Sebastian har kastet op flere gange og er godt bleg i ansigtet. Han kommer over til mig og lægger hovedet på min skulder og rører sig ellers ikke i flere minutter. Det er ikke den Sebastian jeg kender!!

Jeg kommer så i tanke om at min svigermor som tog hjem i går havde taget en halv pille og den anden havde hun lade ligge. Så vi ringer og finder ud af at det er en pille mod for højt blodtryk. Ups..

Så nu er der to muligheder - et han har slugt pillen eller to .......spist noget dårligt.

Så vi skynder os afsted babu babu til børnelægen som ikke er der. Ringer til hende og får at vide at vi skal give ham noget medicin imod kvalmen og så ellers mødes med hende senere når hun er tilbage på klinikken.

Vi giver ham medicin mod kvalme og han ser da også ud til at have det lidt bedre. Men så er den gal igen da jeg giver han EN skefuld ris....opkast ud over det hele og så falder han ellers i søvn i mine arme. Uden bryst!!!

For at gøre en lang historie kort: han er bleg, han ryster i leddene og ser svag ud, han kaster op og er ellers FULDSTÆNDIG slap.

Vi tager hjem og han sover hele eftermiddagen. Vågner så med 39,1 i feber. Vi tager til lægen og hun siger at han er lidt rød i halsen og det er grunden til hans opkast.

Men som mor til Sebastian så tror jeg simpelthen ikke at det rigtigt. Der er noget andet galt. Han reagerer aldrig sådan på ondt i halsen.

Nå vi kommer så hjem og han ændrer fuldstændig opførsel. Han er helt normal igen. De røde kinder er tilbage og han kravler, står, går ...

Annonce

... og taler ivrigt og spiser ivrigt alt det han ikke har spist i løbet af dagen. Æg og bønnemos, grønne bønner, skinke og tortilla med kødfyld. Og til sidst bryst og så i seng at sove.

Han har afføring og den er som altid - ja jeg ved det ikke er nogen rar sammenligning men - som tunmousse. Ikke ligefrem diarre men heller ikke formede pølser so to speak.

Hmmmm - jeg ved ikke. Jeg kan ikke helt regne den ud. Lægen vil give ham antibiotika og jeg som dansk mor vil ikke give ham antibiotika haha. Så i morgen vil jeg have lavet en podning så vi er sikre på at den er bakteriel før vi giver ham antibiotika.

Men for at komme lidt væk fra hans mystiske sygdom - han blevet vejet og målt. Og han vejer præcist det samme som for 2 måneder siden - og det at han har spist ok. Ikke voldsomt meget men heller ikke lidt. Han vejer 9,8 kg og måler 74 cm (han er ikke ligefrem verdens største baby når nu han er 13 måneder).

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre. Jeg vil så gerne have at han tager lidt på - i højde og i vægt. Lægen taler om vitaminer... men jeg ved ikke? Hvad er din anbefaling?

Han spiser ca. i løbet af en dag:
æg med tilbehør
mariekiks
frugtbar lavet specielt til børn
vores frokost (varm mad)
æblegrød og nogle gange yoghurtdrik
grød med smør og mælk

Jeg ved ikke om jeg overdriver med hensyn til hans størrelse men jeg føler at der er et eller andet galt - fordi godt nok er han halvt mexikaner (ikke ligefrem kendte for deres højde) men han er jo også halv dansker. Han er buttet at se på med runde røde kinder. Måske er det en overdrivelse? Jeg føler at han nogle gange ikke får nok protein.

Nå det blev da godt nok en laaaang smøre. Det er meget rart at kunne læsse af engang imellem med en på samme kulturelle bølgelængde.

Knus til dig i det (nok) kolde Danmark,
Julie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina