Svar: Længerevarende diarré
1. november 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Tina
Det lyder voldsomt at jeres datter skal have diarré så længe, men hvis I har været ved lægen og de har taget flere prøver, så er I jo på den anden siden også nødt til at stole på dette.
Adenovirus er en langvarig infektion, som godt kan vare i 14 dage eller op mod en måned og det lyder jo som om at det er det I desværre oplever. Det er meget vigtigt at I er opmærksomme på hygiejnen, at både I selv og jeres datter skal have vasket hænder efter bleskift, puslepladsen må gerne sprittes af efter skiftning, vaskefade osv. skal også holdes rene. Det er vigtigt hjemme, men bestemt også i dagplejen, hvor børnene ellers gentagende gange vil smitte hinanden.
Symbioplex er et alternativt præparat, men fint, hvis lægen har sagt at I skal give det. Ellers er det et spørgsmål om at tiden arbejder for jer og så naturligvis at hun begynder at indtage sufficient mad igen.
Det er godt med yoghurt naturel, A38, cultura, tykmælk og lignende produkter og så kan I komme banan i eller revne æbler. Banan kan virke lidt forstoppende og revne æbler skulle også være godt mod diarré. Ellers er hvidt brød, pasta, ris også godt, men i det store hele handler det om at give hende, hvad hun har lyst til. Mariekiks anbefales normalt ikke som noget særligt sundt til børn - men netop til børn med diarré kan det faktisk være udmærket. Det samme kan tvebakker.
Det er helt okay at I beholder aftenflasken. I øjeblikket, hvor hun har dårlig mave, så synes jeg I skal koge vandet. I det hele taget kan det være en udmærket idé at forsøge med lidt kogt vand, I kan have det stående på en flaske i køleskabet og give hende vand fra den i løbet af dagen. I kan også en gang imellem give hende lidt fortyndet æblejuice, da æble generelt er godt at få når man har diarré. Det indeholder kalium, som hun taber meget af.
Det skal naturligvis være en balance, hvor meget I nøder hende, men hun skal jo også have mad. Hun er som I skriver en lille spirrevip og har brug for at få noget og optage næring og når det meste går igennem hendes tarmsystem i ret hurtigt tempo, så synes jeg det er vigtigere at give hende noget som hun spiser end fokusere på, om det er kartofler eller yoghurt. Det vigtigste er at hun indtager noget som stadig er forholdsvis sundt og nærende.
I kan tale med lægen om hvorvidt det vil være relevant at tilbyde hende proteindrik. Det kan købes færdigt eller man kan lave det selv. Jeg synes dog ikke I skal gøre det uden samråd med lægen. Det handler også om at hun stadig har behov for en vis mængde fedt og at proteindrik ofte er fedtfattigt. De fedtfattige mælkeprodukter anbefales jo normalt kun til børn efter 3 års alderen.
I kan også tale med lægen om, hvorvidt det vil være relevant at I giver jeres datter Revolyt. Det er et pulver som man opløser i kogt vand (og det må ikke tilsættes andet) og som sikrer at jeres datter ikke dehydrerer på grund af den vedvarende diarré.
D-vitamin og jern behøver I ikke umiddelbart at give hende. I kan forsøge med en multivitamintablet. Knæk den dog i kvarte, så hun ikke får den galt i halsen og se om ikke hun så vil tage imod den.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske