Svar: Længerevarende diarré

1. november 2007

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Tina

Det lyder voldsomt at jeres datter skal have diarré så længe, men hvis I har været ved lægen og de har taget flere prøver, så er I jo på den anden siden også nødt til at stole på dette.

Adenovirus er en langvarig infektion, som godt kan vare i 14 dage eller op mod en måned og det lyder jo som om at det er det I desværre oplever. Det er meget vigtigt at I er opmærksomme på hygiejnen, at både I selv og jeres datter skal have vasket hænder efter bleskift, puslepladsen må gerne sprittes af efter skiftning, vaskefade osv. skal også holdes rene. Det er vigtigt hjemme, men bestemt også i dagplejen, hvor børnene ellers gentagende gange vil smitte hinanden.

Symbioplex er et alternativt præparat, men fint, hvis lægen har sagt at I skal give det. Ellers er det et spørgsmål om at tiden arbejder for jer og så naturligvis at hun begynder at indtage sufficient mad igen.

Det er godt med yoghurt naturel, A38, cultura, tykmælk og lignende produkter og så kan I komme banan i eller revne æbler. Banan kan virke lidt forstoppende og revne æbler skulle også være godt mod diarré. Ellers er hvidt brød, pasta, ris også godt, men i det store hele handler det om at give hende, hvad hun har lyst til. Mariekiks anbefales normalt ikke som noget særligt sundt til børn - men netop til børn med diarré kan det faktisk være udmærket. Det samme kan tvebakker.

Det er helt okay at I beholder aftenflasken. I øjeblikket, hvor hun har dårlig mave, så synes jeg I skal koge vandet. I det hele taget kan det være en udmærket idé at forsøge med lidt kogt vand, I kan have det stående på ...

Annonce

... en flaske i køleskabet og give hende vand fra den i løbet af dagen. I kan også en gang imellem give hende lidt fortyndet æblejuice, da æble generelt er godt at få når man har diarré. Det indeholder kalium, som hun taber meget af.

Det skal naturligvis være en balance, hvor meget I nøder hende, men hun skal jo også have mad. Hun er som I skriver en lille spirrevip og har brug for at få noget og optage næring og når det meste går igennem hendes tarmsystem i ret hurtigt tempo, så synes jeg det er vigtigere at give hende noget som hun spiser end fokusere på, om det er kartofler eller yoghurt. Det vigtigste er at hun indtager noget som stadig er forholdsvis sundt og nærende.

I kan tale med lægen om hvorvidt det vil være relevant at tilbyde hende proteindrik. Det kan købes færdigt eller man kan lave det selv. Jeg synes dog ikke I skal gøre det uden samråd med lægen. Det handler også om at hun stadig har behov for en vis mængde fedt og at proteindrik ofte er fedtfattigt. De fedtfattige mælkeprodukter anbefales jo normalt kun til børn efter 3 års alderen.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

I kan også tale med lægen om, hvorvidt det vil være relevant at I giver jeres datter Revolyt. Det er et pulver som man opløser i kogt vand (og det må ikke tilsættes andet) og som sikrer at jeres datter ikke dehydrerer på grund af den vedvarende diarré.

D-vitamin og jern behøver I ikke umiddelbart at give hende. I kan forsøge med en multivitamintablet. Knæk den dog i kvarte, så hun ikke får den galt i halsen og se om ikke hun så vil tage imod den.

Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor