Brev:
Længerevarende diarré
1. november 2007
Alder:
13 mdr.
Længerevarende diarré
Hej Helen,
Så er det tid til et spørgsmål igen.
Vores datter er nu 13 måneder og fuldstændig med i sin udvikling. Hun sover godt, snakker løs (ganske vist noget vi ikke forstår) går rundt (siden 10-11 mdr.), klapper, peger og kender forskel på næse, mund, øjne, mis, ko, hund osv. Så alt i alt en god pige.
Men så er der jo lige det med maden. Vi har været så uheldige at hun har fået noget diarré ad flere omgange og flere dage ad gangen. Har nu ca. varet 1½ mdr. Nogle dage skifter vi 4 bleer andre dage er det oppe på 10. Og så er der dage imellem, hvor hun er mere frisk, så kommer det tilbage igen. Når dette står på spiser hun stort set intet og hun har tabt sig 300 gram.
Nu er hun jo en lille pige på 8 kg og har jo ikke så meget at tabe af. Vi har selvfølgelig været til læge med hende og bliver nu fulgt. De har påvist noget adenovirus (som vi ikke kan gøre noget ved), men ellers er alle prøver negative og de synes jo også hun ser fin ud. Problemet er at hun virker pjevset og bare vil være på arm + alle de bleer, så derfor bliver hun ringet hjem fra dagplejen.
Spørgsmålene:
- Hvad erfaring har du med diarré hos småbørn, er det bare tiden der får det til at gå i ro? Vi giver hende Symbioplex kapsler som vi er blevet anbefalet af lægen.
- Og så det med maden. Vi er jo generelt for, at hun skal spise vores mad. Men det er svært når hun intet spiser og derfor får hun tilbudt yoghurt og grød med frugt, nogle gange kiks og frugt og ja det vi sådan har fundet ud af at hun spiser lidt af. Vi er heldigvis blevet meget bedre til at slappe af omkring maden (at hun er småtspisende) men bliver magtesløse, når hun intet spiser.
Vi har valgt at holde fast i hendes aften flaske, da hun drikker den og er glad for det. Så spørgsmål er om vi gør hende en bjørne tjeneste ved at tilbyde hende alternativer. Altså vil hun ikke have sovs og kartofler, skal hun så bare undvære eller er det ok så at tilbyde yoghurt? (hun skal ofte også nødes til yoghurten, så det er ikke sådan at hun bare sidder og venter på det og guffer det i sig). Måske du har andre kalorierige forslag?
- Og hvad med vitaminer? Vi stoppede d-dråber, men det er måske en ide at fortsætte? Og hvad med jern? Hun får ca 150-200 ml MME om dagen. Men det er jo kun ½ behov.
Hilsner Tina