Længerevarende diarré

1. november 2007

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Længerevarende diarré

Hej Helen,

Så er det tid til et spørgsmål igen.
Vores datter er nu 13 måneder og fuldstændig med i sin udvikling. Hun sover godt, snakker løs (ganske vist noget vi ikke forstår) går rundt (siden 10-11 mdr.), klapper, peger og kender forskel på næse, mund, øjne, mis, ko, hund osv. Så alt i alt en god pige.

Men så er der jo lige det med maden. Vi har været så uheldige at hun har fået noget diarré ad flere omgange og flere dage ad gangen. Har nu ca. varet 1½ mdr. Nogle dage skifter vi 4 bleer andre dage er det oppe på 10. Og så er der dage imellem, hvor hun er mere frisk, så kommer det tilbage igen. Når dette står på spiser hun stort set intet og hun har tabt sig 300 gram.

Nu er hun jo en lille pige på 8 kg og har jo ikke så meget at tabe af. Vi har selvfølgelig været til læge med hende og bliver nu fulgt. De har påvist noget adenovirus (som vi ikke kan gøre noget ved), men ellers er alle prøver negative og de synes jo også hun ser fin ud. Problemet er at hun virker pjevset og bare vil være på arm + alle de bleer, så derfor bliver hun ringet hjem fra dagplejen.

Spørgsmålene:

- Hvad erfaring har du med diarré hos ...

Annonce

... småbørn, er det bare tiden der får det til at gå i ro? Vi giver hende Symbioplex kapsler som vi er blevet anbefalet af lægen.

- Og så det med maden. Vi er jo generelt for, at hun skal spise vores mad. Men det er svært når hun intet spiser og derfor får hun tilbudt yoghurt og grød med frugt, nogle gange kiks og frugt og ja det vi sådan har fundet ud af at hun spiser lidt af. Vi er heldigvis blevet meget bedre til at slappe af omkring maden (at hun er småtspisende) men bliver magtesløse, når hun intet spiser.

Vi har valgt at holde fast i hendes aften flaske, da hun drikker den og er glad for det. Så spørgsmål er om vi gør hende en bjørne tjeneste ved at tilbyde hende alternativer. Altså vil hun ikke have sovs og kartofler, skal hun så bare undvære eller er det ok så at tilbyde yoghurt? (hun skal ofte også nødes til yoghurten, så det er ikke sådan at hun bare sidder og venter på det og guffer det i sig). Måske du har andre kalorierige forslag?

- Og hvad med vitaminer? Vi stoppede d-dråber, men det er måske en ide at fortsætte? Og hvad med jern? Hun får ca 150-200 ml MME om dagen. Men det er jo kun ½ behov.

Hilsner Tina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg