Svar: Mellemørebetændelse og dræn

1. november 2007

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Anne

Jeg håber at din dreng allerede i dag har det bedre og at du derfor er mere rolig.

Nu er jeg jo ikke læge og du må derfor tro på ørelægen og at han har gjort tingene som de skal gøres. Det lyder jo egentlig som en helt plausibel forklaring, at man nogle gange må lægge dræn på børn med feber, da de ofte er påvirkede af deres mellemørebetændelse. Det lyder også rigtigt at din dreng kan have været ramt at en anden virus, da der jo er rigtig meget i luften på denne årstid og små børn får let en infektion. Ofte uden at man finder den egentlige årsag.

Jeg tror umiddelbart ikke at du har grund til bekymring, du fortæller jo også at din dreng har fået det bedre og var feberfri næste morgen, så på den måde tror jeg du skal tage det stille og roligt. Hvis han har fået feber igen og du oplever ham som sløv og påvirket heraf, så vil det naturligvis være fornuftigt at få ham tjekket af lægen igen.

Med hensyn til risici ved narkose, så kan der jo opstå mange ting, når man skal bedøve ...

Annonce

... folk generelt. En af de ting man skal være sikker på er f.eks. at barnet tåler narkosen, altså den bedøvende medicin og hvad man ellers giver barnet og netop børn, ved man jo ofte ikke hvad tåler, hvis ikke de har prøvet det før. Derudover så er det sådan, at hvis man er i fuld narkose, så bliver man jo tilsluttet forskelligt apparatur, som styrer end blodtryk, vejrtrækning osv. og alt dette skal naturligvis fungere 100 pct. Det er dog noget man altid tjekker og det er specialuddannet personale, som arbejder med disse ting.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Anlæggelse af dræn er for forældre meget hårdt. Det er svært at sige 'godnat' til sit barn og det er hårdt imens det står på. Det er dog et meget lille indgreb, som ikke varer særligt lang tid, ofte tager det ikke mere end 5-10 minutter at lægge drænene, hvor de skal være og børnene vågner meget hurtigt op derefter. Det er derfor ikke noget der normalt skader barnet på nogen måde:o)

Håber du hermed er blevet lidt mere rolig, ha en god weekend og pas godt på hinanden:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke