Svar: Mellemørebetændelse og dræn
1. november 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Anne
Jeg håber at din dreng allerede i dag har det bedre og at du derfor er mere rolig.
Nu er jeg jo ikke læge og du må derfor tro på ørelægen og at han har gjort tingene som de skal gøres. Det lyder jo egentlig som en helt plausibel forklaring, at man nogle gange må lægge dræn på børn med feber, da de ofte er påvirkede af deres mellemørebetændelse. Det lyder også rigtigt at din dreng kan have været ramt at en anden virus, da der jo er rigtig meget i luften på denne årstid og små børn får let en infektion. Ofte uden at man finder den egentlige årsag.
Jeg tror umiddelbart ikke at du har grund til bekymring, du fortæller jo også at din dreng har fået det bedre og var feberfri næste morgen, så på den måde tror jeg du skal tage det stille og roligt. Hvis han har fået feber igen og du oplever ham som sløv og påvirket heraf, så vil det naturligvis være fornuftigt at få ham tjekket af lægen igen.
Med hensyn til risici ved narkose, så kan der jo opstå mange ting, når man skal bedøve folk generelt. En af de ting man skal være sikker på er f.eks. at barnet tåler narkosen, altså den bedøvende medicin og hvad man ellers giver barnet og netop børn, ved man jo ofte ikke hvad tåler, hvis ikke de har prøvet det før. Derudover så er det sådan, at hvis man er i fuld narkose, så bliver man jo tilsluttet forskelligt apparatur, som styrer end blodtryk, vejrtrækning osv. og alt dette skal naturligvis fungere 100 pct. Det er dog noget man altid tjekker og det er specialuddannet personale, som arbejder med disse ting.
Anlæggelse af dræn er for forældre meget hårdt. Det er svært at sige 'godnat' til sit barn og det er hårdt imens det står på. Det er dog et meget lille indgreb, som ikke varer særligt lang tid, ofte tager det ikke mere end 5-10 minutter at lægge drænene, hvor de skal være og børnene vågner meget hurtigt op derefter. Det er derfor ikke noget der normalt skader barnet på nogen måde:o)
Håber du hermed er blevet lidt mere rolig, ha en god weekend og pas godt på hinanden:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske