Brev:
Mellemørebetændelse og dræn
1. november 2007
Alder:
14 mdr.
Mellemørebetændelse og dræn
Kære Helen
Mange tak for dit svar fra 27. oktober, hvor jeg havde spørgsmål ved mellemørebetændelse og forebyggelse. Vores dreng har nu fået lagt dræn i ørerne. Ørelægen sagde, det var gået fint, og nu har vi en kontroltid om 14 dage. Jeg håber meget, de sidder, som de skal, og at han forhåbentlig ikke får så mange mellemørebetændelser. Det ville være skønt, hvis han slet ikke får nogen.
Vores dreng havde feber, da jeg hentede ham i vuggestuen dagen før, han skulle have lagt dræn. Jeg havde aftalt med ørelægen, at vi skulle komme, selvom han havde feber - så ville de vurdere, om de kunne lægge drænene.
Tirsdag morgen, hvor vi skulle til ørelæge, havde han stadig feber, ca. 39. Ørelægen lyttede på ham og vurderede, at de godt kunne lægge drænene. Da vi talte med sygeplejersken, inden han vågnede, sagde hun, at nogle godt kunne blive ked af det bagefter og være utrøstelige. Og det var vores dreng - han græd næsten en time, og vi kunne ikke trøste ham. Han faldt til ro, da vi kom hjem og han fik en flaske mælk. Det er nu to dage siden, og han virker ikke til at have ondt i ørerne, og feberen er faldet - han havde 37,5 i går aftes og 37,2 her til morgen, men han er stadig ikke helt frisk.
Da ørelægen havde lagt drænene sagde han, at feberen ikke kom fra ørerne, da han ikke havde mellemørebetændelse. Han mente, at han har en feber-infektion.
Det var ikke rart at se, hvor ked af det, han var, da han vågnede op efter narkosen. Jeg går nu er bange for, om narkosen kan have påvirket eller skadet - også fordi han ikke var helt frisk, da han kom i narkose. Ørelægen sagde til os, at det var noget de gjorde jævnligt, da nogle børn har så mange mellemørebetændelser, at de ellers aldrig ville få lagt drænene, hvis de ikke skulle have feber.
Man hører jo, at der altid er en risiko ved at komme i narkose. Hvad du, hvilke risici, der er tale om? Jeg kan mærke, jeg bebrejder mig selv lidt, at vi tog til ørelægen, når vores dreng ikke var helt frisk. Jeg håber virkelig, at der "kun" er tale om helt almindelig feber, og at han snart er frisk igen.
Glæder mig til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
Anne