Svar: En lang historie om komælksallergi

29. oktober 2007

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Kirsten og lillebjørnen

Tak for din personlige beretning og det lyder som om du har fuldstændig ret i at Asbjørn har reageret på komælken du har indtaget, selvom han blev ammet. Det sker ikke tit, men det sker og historien du fortæller er således ikke helt usædvanlig. Problemet med mælkeallergi er bare at man jo ikke kan vide det før man undersøger og også nogle gange forsøger sig frem. Netop ved at eliminere mælk fra kosten, provokere igen osv.

Det er en langsommelig proces, men godt at I fandt ud af hvad det drejede sig om, så din lille dreng nu trives bedst muligt. Og din historie vil helt sikkert hjælpe mange andre, det er altid dejligt at læse om andre, så man ikke føler sig så alene:o) Så tak for det.

Med hensyn til mælkeindtag, så lyder det som om at din dreng er dækket rigtig fint ind i forhold til den plan du har skitseret. Når man ammer, så ved man jo aldrig præcist, hvor meget barnet får, men mit umiddelbart bud vil ...

Annonce

... være at 3 amninger dagligt vil dække hans behov og hvad du så kan få i ham derudover er rigtig fint, men ikke noget han skal - her må du således være lidt fleksibel. Med de 3 amninger dagligt mener jeg altså at han er dækket så godt ind, at du ikke behøver gøre et stort nummer ud af erstatningen, hvis han ikke bryder sig om den, eller hvis du oplever at den mætter unødigt meget.

Den sene aftenamning kl 23 kan godt være lidt hård for dig, men samtidig er den faktisk ret vigtig i forhold til at holde din amning igang. Jeg synes derfor det vil være synd at du skipper denne og han tager sandsynligvis en del på dette tidspunkt. For det første er der ro omkring jer, men du producerer også mere af den mælkestimulerende hormon, mælken flyder lidt lettere osv. og det er alt sammen vigtigt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Planen for dagen ser i øvrigt rigtig fin ud:o)

Håber du hermed har lidt ro i sjælen og endnu en gang tak for din historie. Fortsat held og lykke med det hele:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!