Svar: En lang historie om komælksallergi
29. oktober 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Kirsten og lillebjørnen
Tak for din personlige beretning og det lyder som om du har fuldstændig ret i at Asbjørn har reageret på komælken du har indtaget, selvom han blev ammet. Det sker ikke tit, men det sker og historien du fortæller er således ikke helt usædvanlig. Problemet med mælkeallergi er bare at man jo ikke kan vide det før man undersøger og også nogle gange forsøger sig frem. Netop ved at eliminere mælk fra kosten, provokere igen osv.
Det er en langsommelig proces, men godt at I fandt ud af hvad det drejede sig om, så din lille dreng nu trives bedst muligt. Og din historie vil helt sikkert hjælpe mange andre, det er altid dejligt at læse om andre, så man ikke føler sig så alene:o) Så tak for det.
Med hensyn til mælkeindtag, så lyder det som om at din dreng er dækket rigtig fint ind i forhold til den plan du har skitseret. Når man ammer, så ved man jo aldrig præcist, hvor meget barnet får, men mit umiddelbart bud vil være at 3 amninger dagligt vil dække hans behov og hvad du så kan få i ham derudover er rigtig fint, men ikke noget han skal - her må du således være lidt fleksibel. Med de 3 amninger dagligt mener jeg altså at han er dækket så godt ind, at du ikke behøver gøre et stort nummer ud af erstatningen, hvis han ikke bryder sig om den, eller hvis du oplever at den mætter unødigt meget.
Den sene aftenamning kl 23 kan godt være lidt hård for dig, men samtidig er den faktisk ret vigtig i forhold til at holde din amning igang. Jeg synes derfor det vil være synd at du skipper denne og han tager sandsynligvis en del på dette tidspunkt. For det første er der ro omkring jer, men du producerer også mere af den mælkestimulerende hormon, mælken flyder lidt lettere osv. og det er alt sammen vigtigt.
Planen for dagen ser i øvrigt rigtig fin ud:o)
Håber du hermed har lidt ro i sjælen og endnu en gang tak for din historie. Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske