Svar: Diarre på 10. dag
29. oktober 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Ingrids Mor
Rotavirus er meget smitsomt og rammer ofte børn mellem 6 og 24 måneder, som kan blive rigtigt dårlige af det, fordi de mister så meget væske og bliver dehydrerede. Det bedste du kan gøre er derfor at sikre dig at Ingrid drikker nok og det vil være en god idé at du giver hende små slurke af gangen og hyppigt. Hvis man giver for store mængder af gangen risikerer du at hun kaster det hele op igen.
Ellers er det helt rigtigt det du giver hende, med revet æble, toast, boller og andet lidt blødere brød er fint, ris, cultura, A38 og lignende. Æble, revne eller lidt æblejuice kan også give. Banan kan også virke lidt forstoppende, så det kan du også forsøge. Pasta uden noget på eller måske lidt ren kartoffelmos er også en idé. Det er godt at give hende kogte grøntsager og ikke råkost. Det kan være en god idé at koge vandet du giver hende at drikke. Men som sagt lyder det helt rigtigt og godt det du gør.
Det er jo en balance, for samtidig skal hun også have noget af den mad, som hun gerne vil have og du kan således ikke holde hende helt på diæt - hvis hun har lyst til at spise, skal hun spise, du skal bare sørge for at det stadig er sundt og med lidt næring, det hun kommer i munden:o)
Så fortsæt endelig alt det gode du allerede gør og rigtig god bedring med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske