Svar: Mellemøre, vacciner og vitaminer
24. oktober 2007
Alder:
12 mdr.
Kære trætte mor
Efteråret og vinterperioden er simpelthen så hård for nogle børn og især når de starter vuggestue og får blive bombarderet med den ene bakterie efter den anden.. jeg kan godt forstå du synes det er hårdt!
Jeg er helt enig med dig i at du ikke skal sætte din dreng på unødig diæt og da han ikke har mælkeallergi skal han naturligvis have sin mælk. Han behøver dog ikke store mængder og generelt er det vigtigste for at styrke hans immunforsvar at han tilbydes varieret kost og via maden får hvad han har behov for at vitaminer, mineraler osv.
Du kan overveje om du vil supplere hans kost med ACD-dråber eller evt. en multi-vitamintablet, som du dog skal knække i kvarte så han ikke får den galt i halsen. Han er endnu for lille til at tygge.
Sørg for at hans spiser forskellige typer af fisk og også spiser kød og derigennem får nogle gode fedtstoffer og proteiner. Giv ham også gerne frugt af forskellig slagt, så han via dette får vitaminer.
Lidt kamillete kan lindre og være rart, når man har ondt i ørerne og sørg for at han har en god ulden hue, handsker og sutsko på fødderne. Huen er vigtig nu, hvor det betyder at blive koldt og forhindrer at vinden trænger ind i ørerne og holder hoved og ører varme og forebrygger derfor mellemørebetændelse, når det er koldt og blæsende.
Handsker er ligeledes vigtigt, han mærker ikke selv at han bliver kold. Det kan være fint med et par strikhandsker, fingerhandsker eller luffer alt efter hvad han vil acceptere og når det så bliver koldere og han begynder at få våde fingre, så må han have rigtige vandtætte handsker på.
Fødderne er ligeledes vigtige at holde varme, han skal have gode strømper på, lune og vandtætte støvler når han er ude og så skal han have gode indesko indendøre. Vær opmærksom på at der hen over gulvet kan være træk, sørg derfor for at døre så vidt muligt holdes lukket, så der ikke kommer vind over gulvet og hvis I oplever det fodkoldt, så er det kold for ham at opholde sig der.
Mange forældre oplever også at uldundertøj virker og forebygger fordi det holder barnet tørt på en anden måde end bomuld gør, så det kan I også forsøge.
Jeg synes du skal tale med lægen om hvornår det vil være passende at han får sine vaccinationer i forhold til hans penicillin behandling osv. Det er jo vigtigt at han er rask, når han skal vaccineres. Jeg synes også du skal tale med lægen om evt. behov for ekstra vitamintilskud osv.
Sundhedsstyrelsen anbefaler normalt ikke nogle af de mere alternative præparater til små børn, det vil sige ingen alternativer til komælk så som soya, rismælk eller lignende. Og de anbefaler heller ikke at børn får f.eks. bio-strath. Derfor er det via kosten og et evt. vitamintilskud at du skal forsøge at styrke din drengs immunforsvar.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig god bedring med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske