Svar: Sygdom - mere tøj?
3. oktober 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Carina
Tak for dine pæne ord. Det varmer at vide at du er så glad for de råd jeg giver jer:o)
Det er synd at Noah skal have sådan en hoste, men som I har fået at vide af lægen, så er hoste en naturlig måde for luftvejene at blive renset på og derfor bruger man normalt ikke hostestillende midler til børn. Det vil derimod være helt okay at I laver ham lidt kamillete eller lignende som han kan få at drikke af en kop. Lidt lun te løsner og hjælper. Honning må han ikke få i, men lidt sukker og lidt mælk er helt okay. En kop lun sødmælk er nogle gange også rigtig dejligt.
Som tommelfingerregel er det godt at tænke i 3 lag tøj. En undertrøje, en langærmet bluse og en trøje ud over. Umiddelbart ville jeg ikke bruge en langærmet body og så en langærmet ud over, så koldt er det jo ikke endnu, men jeg ville så til gengæld vælge en trøje ud over.
I skal vælge en body med en lille smule ærme, ikke kun med skulderstropper, men med et rigtigt kort ærme, som dækker det meste af overarmen og så en langærmet bomuldsbluse ud over. Trøjen der kommer ud over igen kan være af bomuld, fleece, strik eller velour alt efter hvordan vejret er. De kolde dage er fleece eller velour sikkert dejligt, de dage hvor solens stråler får lov til at trænge igennem, så er en bomuldsbluse eller en tyndere striktrøje fint.
Strømpebukser under de forede lange bukser burde ikke være nødvendigt, bleen tager jo også lidt af kulden som kan være på gulvet. Men gode strømper, gerne knæstrømper, så der ikke er for meget bart ved anklerne og så lune sutsko er rigtig godt og helt fornuftigt.
Hvis han sover ude er det ved at være tid til handsker!
Håber dette hjælper jeg lidt videre. Rigtig god bedring med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske