Svar: Sygdom - mere tøj?

3. oktober 2007

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Carina

Tak for dine pæne ord. Det varmer at vide at du er så glad for de råd jeg giver jer:o)

Det er synd at Noah skal have sådan en hoste, men som I har fået at vide af lægen, så er hoste en naturlig måde for luftvejene at blive renset på og derfor bruger man normalt ikke hostestillende midler til børn. Det vil derimod være helt okay at I laver ham lidt kamillete eller lignende som han kan få at drikke af en kop. Lidt lun te løsner og hjælper. Honning må han ikke få i, men lidt sukker og lidt mælk er helt okay. En kop lun sødmælk er nogle gange også rigtig dejligt.

Som tommelfingerregel er det godt at tænke i 3 lag tøj. En undertrøje, en langærmet bluse og en trøje ud over. Umiddelbart ville jeg ikke bruge en langærmet body og så en langærmet ud over, så koldt er det jo ikke endnu, men jeg ville så til gengæld vælge en trøje ud ...

Annonce

... over.

I skal vælge en body med en lille smule ærme, ikke kun med skulderstropper, men med et rigtigt kort ærme, som dækker det meste af overarmen og så en langærmet bomuldsbluse ud over. Trøjen der kommer ud over igen kan være af bomuld, fleece, strik eller velour alt efter hvordan vejret er. De kolde dage er fleece eller velour sikkert dejligt, de dage hvor solens stråler får lov til at trænge igennem, så er en bomuldsbluse eller en tyndere striktrøje fint.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Strømpebukser under de forede lange bukser burde ikke være nødvendigt, bleen tager jo også lidt af kulden som kan være på gulvet. Men gode strømper, gerne knæstrømper, så der ikke er for meget bart ved anklerne og så lune sutsko er rigtig godt og helt fornuftigt.

Hvis han sover ude er det ved at være tid til handsker!

Håber dette hjælper jeg lidt videre. Rigtig god bedring med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder