Brev:
Sygdom - mere tøj?
3. oktober 2007
Alder:
9 mdr.
Sygdom - mere tøj?
Hej Helen
Så er vi her igen - dine svar er simpelthen guld værd og nu kan vi igen ikke undvære dig :)
Noah er startet i vuggestue for 1 måned siden og er efterhånden blevet rigtig glad for det. Vuggestuen siger han er så nem og glad, og det gør jo enhver mor helt blød om hjertet.
Med vuggestue start har vi så også sagt goddag til sygdom. Det startede for ca. 3 uger siden med at Noah blev meget forkølet og fik lidt feber, der gik en lille uge og så var han næsten kvik igen - kun lidt løbende næse og en anelse hoste.
Nu er vi så på den igen. I fredags hostede og hostede han, hvilket resulterede i et besøg hos vagtlægen lørdag. Som sagde det var en "sund" hoste, som fik tømt hans bronkier i forbindelse med den lidt løbende næse, han stadig rendte rundt med. Nå, men altså lørdag aften fik han så feber, som natten til mandag steg til 40 grader. Så syntes vi altså ikke længere det var så sjovt. Mandag afsted til lægen som undersøgte ham fra top til tå - der var ingen lungebetændelse eller mellemøre betændelse, bare ren og skær feber blandet med en ordentlig omgang snot og hoste. Vi fik besked på at komme igen, hvis feberen ikke forsvandt sidst på ugen.
Dagen efter (igår) var feberen væk (jubii) så var det kun næsen og halsen der drillede og Noah var igen glad og havde appetit, men men så her til morgen, hvor vi bevidst har holdt ham hjemme, så han kunne blive ordentlig rask til vuggestuen igen, så havde temperaturen sneget sig op på 38 grader og hoste, det kan han sørme stadig. Hosten påvirker meget nattesøvnen - hans madras er hævet, så der kan vi ikke gøre mere. Morgenmad gad han heller ikke her til morgen - det han fik ned, kom op igen - virkede næsten som om han fik kvalme af det - men det kom sammen med hosten.
Mit spørgsmål til dig går på om vi skal overveje at give ham mere tøj på i vuggestuen?? Han er jo naturligt nok meget på gulvet, hvorfor det nok vil trække lidt mere ind på ham hvis døren er åben. Jeg er klar over at han bliver smittet af de andre børn også, men vi overvejer lidt om han i stedet for en kortærmet body skal have en langærmet på under sin alm. bomuldstrøje?? og evt. strømpebukser under sine bomuldsbukser, som er foret.
Jeg syntes måske det er lidt tidligt men sådan nogle tiltag kontra årstiden, idet hvad skal vi så stoppe ham i når vinteren (måske) virkelig sætter ind med frostgrader?? Jo, jeg kender godt uld undertøj, men alligevel forekommer det mig tidligt at skulle have en langærmet body på under alm. trøje. Har da overvejet uld body til til vinter, afhængig af om vi får en kold vinter.
Selvfølgelig kan han være voldsomt modtagelig og det bare er noget vi må acceptere, men jeg vil jo også gerne skåne ham og er så i den forbindelse kommet til at tænke på om han i det hele taget har nok tøj på.
Han kravler endnu ikke, kun meget få skridt, kan selv sætte sig op og står da også og rokker, men har vist fundet ud af at når han skal frem så fungerer det bedre for ham at mave sig rundt - det går stærkt, skal jeg hilse at sige. Han rejser sig op ved alt og har gjort det i et par uger nu. Han bruger sin krop rigtig meget, og hvad jeg har indtryk af så gør han også det i vuggestuen efterhånden, så jeg er jo også bange for at han får det for varmt, hvis han har alt for meget tøj på. Og derved hæmmet i at bruge sin krop.
Vi er ved at få pip af den lille næse og hosten, som virkelig er begyndt at irritere ham nu - han bliver lidt ked af det når han hoster og hvis vi ikke når at trøste ham i tide, så går det helt galt. Vi har talt med lægen om hvor længe vi skal acceptere den hoste, men har indtryk af at der ikke er noget at gøre, så længe det ikke udvikler sig til mere.??
Tak for din altid super søde prof. hjælp.
Carina