Svar: Lidt bekymret mor

20. september 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tillykke med den lille dreng og der er bestemt ikke nogle tåbelige spørgsmål. Jeg kan tværtimod godt forstå at du bliver bekymret og urolig, når din lille dreng er sløv, gul og ikke tisser.

Da han har fået taget væsketal så lyder det som om at han får hvad han har behov for. Han er jo stadig så lille og ny at det måske først er nu at din mælk rigtig løber til.. kan du fornemme om du er ved at få mere mælk til ham?

Med hensyn til bilirubinværdier, så måler man ofte flere værdier og hvornår man vælger at give barnet lysbehandling afhænger bla. af hvad værdierne er i forhold til hvad din dreng vejer og også af også af hvor sløv og medtaget han er af sin gulsot.

Det er vigtigt at din lille dreng tisser og at han også har afføring da det er på den måde han bla. får udskilt sin gule farve. Det er derfor vigtigt at han får så meget mad som overhovedet muligt og han må derfor ikke være så sløv at du ikke kan få ham til at spise.

Du skal benytte dig af sygehuset, barselsgangen hvor du har ligget eller børneafdelingen og ringe til dem, hvis du fortsat oplever at din dreng er sløv og bliver tiltagende mere gul. Det er rigtigt at det som regel topper på 4 dagen og selvom det er weekend, så er der jo personale 24 timer på sygehuset og du skal holde fast i at du vil have din dreng undersøgt igen.

Det er uhyre vigtigt at du ikke går rundt og er unødigt bekymret og jeg går ud fra at du allerede har fået en tid til kontrol på ...

Annonce

... sygehuset igen? Jeg synes personligt ikke at det er okay at du er sendt hjem med et sløvt og gult nyfødt barn med sparsom eller ingen vandladning og slet ikke hvis du ikke har fået en tid til kontrol - idag eller i morgen.

Hvis du ikke har tid til kontrol, så mener jeg faktisk at du skal give dig selv ret til at kontakte dem igen og fortælle hvor bekymret du er. Din dreng bør ses og nye blodprøver tages.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg håber ikke at jeg med mit svar her gør dig unødigt bekymret, for det er bestemt ikke min mening. Men jeg synes det er en helt relevant bekymring du har og at du skal tages alvorligt. Så nu tager du det bare helt roligt, trækker vejret dybt og tæller til ti, så overvejer du lige, hvordan han virker Se på ham, reagerer han på skiftning, græder han når du tager tøjet af ham, spiser han aktivt ved brystet, er din mælk løbet til, kan du høre at han synker, kan du se mælk i hans mundvige, er han begyndt at tisse osv. Hvis han er blevet mindre sløv, din mælk er løbet til og du kan høre at han spiser effektivt og han er begyndt at tisse og reagere på skiftning, så er det fint at vente med at kontakte sygehuset til i morgen. Men hvis han fortsat skal vækkes og holdes i gang ved brystet, hvis han bare ligger hen og ikke reagerer synderligt på skiftning osv. og han stadig ikke rigtig tisser, så skal I på sygehuset og efter min mening meget gerne idag:o)

Stor knus herfra, ser frem til at høre fra dig igen og pas rigtig godt på hinanden:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far