Svar: Lidt bekymret mor
20. september 2007
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Tillykke med den lille dreng og der er bestemt ikke nogle tåbelige spørgsmål. Jeg kan tværtimod godt forstå at du bliver bekymret og urolig, når din lille dreng er sløv, gul og ikke tisser.
Da han har fået taget væsketal så lyder det som om at han får hvad han har behov for. Han er jo stadig så lille og ny at det måske først er nu at din mælk rigtig løber til.. kan du fornemme om du er ved at få mere mælk til ham?
Med hensyn til bilirubinværdier, så måler man ofte flere værdier og hvornår man vælger at give barnet lysbehandling afhænger bla. af hvad værdierne er i forhold til hvad din dreng vejer og også af også af hvor sløv og medtaget han er af sin gulsot.
Det er vigtigt at din lille dreng tisser og at han også har afføring da det er på den måde han bla. får udskilt sin gule farve. Det er derfor vigtigt at han får så meget mad som overhovedet muligt og han må derfor ikke være så sløv at du ikke kan få ham til at spise.
Du skal benytte dig af sygehuset, barselsgangen hvor du har ligget eller børneafdelingen og ringe til dem, hvis du fortsat oplever at din dreng er sløv og bliver tiltagende mere gul. Det er rigtigt at det som regel topper på 4 dagen og selvom det er weekend, så er der jo personale 24 timer på sygehuset og du skal holde fast i at du vil have din dreng undersøgt igen.
Det er uhyre vigtigt at du ikke går rundt og er unødigt bekymret og jeg går ud fra at du allerede har fået en tid til kontrol på sygehuset igen? Jeg synes personligt ikke at det er okay at du er sendt hjem med et sløvt og gult nyfødt barn med sparsom eller ingen vandladning og slet ikke hvis du ikke har fået en tid til kontrol - idag eller i morgen.
Hvis du ikke har tid til kontrol, så mener jeg faktisk at du skal give dig selv ret til at kontakte dem igen og fortælle hvor bekymret du er. Din dreng bør ses og nye blodprøver tages.
Jeg håber ikke at jeg med mit svar her gør dig unødigt bekymret, for det er bestemt ikke min mening. Men jeg synes det er en helt relevant bekymring du har og at du skal tages alvorligt. Så nu tager du det bare helt roligt, trækker vejret dybt og tæller til ti, så overvejer du lige, hvordan han virker Se på ham, reagerer han på skiftning, græder han når du tager tøjet af ham, spiser han aktivt ved brystet, er din mælk løbet til, kan du høre at han synker, kan du se mælk i hans mundvige, er han begyndt at tisse osv. Hvis han er blevet mindre sløv, din mælk er løbet til og du kan høre at han spiser effektivt og han er begyndt at tisse og reagere på skiftning, så er det fint at vente med at kontakte sygehuset til i morgen. Men hvis han fortsat skal vækkes og holdes i gang ved brystet, hvis han bare ligger hen og ikke reagerer synderligt på skiftning osv. og han stadig ikke rigtig tisser, så skal I på sygehuset og efter min mening meget gerne idag:o)
Stor knus herfra, ser frem til at høre fra dig igen og pas rigtig godt på hinanden:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske