Svar: Noget galt med ørerne?

20. september 2007

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Marianne

At hive sig i ørerne kan godt være tegn på at barnet har lidt ondt i øret, men som regel følger der gråd med og børn med øreproblemer vil ofte ikke ligge og sove roligt om natten, men vil vågne med skrig, fordi smerterne kommer som jag gennemøret. Når man så tager barnet op på højkant, så stopper smerten, men så snart barnet lægges vandret, så gør det ondt igen.

Børn kan også finde på at tage fat i deres ører, hvis der f.eks. er tænder på vej og det kunne jo godt være tilfældet hos jer.

Og børn tager ofte også fat i deres ører, hvis de er trætte, det kan altså være et signal om at det er ved at være puttetid, og så gør de det også nogle gange i søvne, når de drømmer...

Atter andre gange er det bare fordi de er blevet opmærksomme på de tog vedhæng der sidder på siden af hovedet:o)

Du er nødt til at se tiden lidt an og se om der sker en ændring i en eller anden retning, hvis han f.eks. får feber, så er det tegn på at han har en infektion og det kunne så godt være fra ørerne.

Med hensyn til ørevoks, så skal man normalt ikke fjerne dette med vatpinde og lignende som man stikker ind i øret. Når han har været i bad, så kan du med snippen af en stofble tørre hans ydre øre og øregang, så øret på den måde holdes ...

Annonce

... rent og tørt.

Børn danner ofte lidt mere ørevoks end voksne og nogle børn danner så meget ørevoks at det sætter sig som en prop i øret og her vil man så anbefale at en ørelæge renser barnets ører. Det er vigtigt fordi barnet jo skal kunne høre for at lære at tale, men også fordi at fastsiddende propper af ørevoks kan medføre eksem og betændelse i ørerne. Som regel vil den voks barnet danner i ørerne dog komme ud af sig selv og det giver ikke problemer.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Man kan i Danmark på apoteket købe specielle voksopløsende midler. Her følger der en brugsanvisning med så man kan se præcis hvordan man skal gøre. Det er meget vigtigt at man gør det korrekt, - øret er et følsomt område og jeg ville normalt anbefale at en ørelæge lavede en vurdering først, især på så lille en dreng som jeres:o)

Jeg kan ikke lade være med at tænke på at jeres børnelæges undren måske hænger sammen med at man faktisk danner ørevoks forskelligt alt efter hvor i verden man bor. F.eks. skulle japanere danne en noget fastere og anderledes ørevoks end vi europæere gør, hvorfor deres vatpinde også ser helt anderledes ud end vores.. måske er ørevoks hos afrikanere også anderledes end hos danskere...

Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!