Svar: Vægt og ørerne
14. august 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Rikke
Først vil jeg sige at det er rigtig godt at I følges af lægen og så er det jo positivt at lægen opfatter Elias som en muskuløs dreng og at hun først vil se ham igen om 2 måneder. Hun er altså opmærksom på ham og samtidig giver hun også udtryk for at Elias i øvrigt virker til at trives.
Det er også det du fortæller. Elias har altid være utroligt motorisk aktiv og faktisk meget hurtig til at bevæge sig rundt i verden især når man samtidig skal tage i betragtning at han blev opereret i sit hjerte som ganske spæd.
Det er rigtigt godt at du var begyndt at tænke lidt mere på hvordan Elias trivedes end på hvad der røg indenbords og det er derfor synd at du nu skal have den bekymring igen. Så prøv at sige til dig selv, som du sikkert også har gjort 100 gange før, at Elias er okay. Han har haft en svær start på livet og det kan godt påvirke ham i tiden frem.
Det er rigtig godt at energiberige hans mad, som du fortæller. Du har ret i at fedt er vigtigt og det er fint at du medtænker dette i hans daglige indtag. Giv ham også gerne fisk af forskellige slags da fisk indeholder mange gode fedtsyrer. Samtidig skal du også medtænke protein. Det få han især gennem kød, indmad, mælkeprodukter og også æg. Protein er også vigtigt for at vokse og få styrket sine muskler.
Man kan købe og også selv lave proteindrik til børn og jeg synes du skal tale med lægen om hvorvidt det vil være relevant i forhold til jeres lille Elias.
Netop fordi han ikke drikker så meget, så ville sådan en proteindrik måske være meget rart for ham. Udover rigtig proteindrik, så kan du jo også selv lave smoothies og milkshakes, som han måske vil synes er lidt lækkert. Du laver en meget let milkshake ved at blende banan med sødmælk...
Vand er det bedste til at slukke tørsten og måske han hellere vil drikke det, hvis der er kommet et par appelsin eller citronskiver i, så det har en lille smule smag.
Derudover så er det små hyppige måltider som er vigtigt og ikke at han spiser de store portioner. Det er fint for at sikre ham energi at han spiser lidt men tit og det er netop vigtigt at holde fokus på at han har lyst til at spise og bibeholder lysten mere end hvor meget.
Med hensyn til hans ører, så har I allerede gjort jer rigtig mange gode overvejelser og det lyder som en god idé at lade ham sidde op så meget som muligt og det er helt okay at du ammer ham om natten, når han vågner og ganske givet har ondt.
Der er rigtigt mange teorier omkring det med ører og mellemørebetændelse og mange alternative behandlere har forskellige tilbud. Der findes en bog som hedder "Ondt i øret, hvad kan der gøres" I finder den i min bogguide under 'sygdom, behandling, handicap'. I denne bog kan I læse om alternative muligheder og også om hvad man lægefagligt anbefaler. Måske I vil kunne finde hjælp i den, prøv at se min anmeldelse af bogen.
I forhold til væske i mellemørerne så vil man, bortset fra bekymringen omkring smerter osv., ofte være opmærksom på barnets sproglige udvikling. Man siger at det at have væske i mellemøret får barnet til at høre lydende som var øret fyldt med vat og det betyder naturligvis at børn som altid har væske i mellemøret kan få forsinket sprogudvikling og kan have svært ved at udtale visse ord korrekt. Det kan de dog lære, så det er ikke sådan at jeres dreng ikke vil kunne komme til at tale rigtigt, selvom man beslutter ikke at lægge dræn. Forstå mig ret:o)
Men det er vigtigt at i ved det og at I tænker over det. Det vil f.eks. være en god idé at I sidder med jeres dreng på skøddet, når I f.eks. læser en bog højt, så han få lyden af jeres stemme ind bag øret. Han hører jeres stemme lettest hvis han sidder sådan og ikke sidder ved siden af jer. Det vil også være godt at I forsøger at have øjenkontakt med ham, når I taler med ham og deler hans opmærksomhed. Hvis han peger på en blomst og gerne vil vide hvad det er, så kig på ham imens i siger ordet 'blomst'.
I skal naturligvis ikke behandle ham som en hørehæmmet dreng for det er ikke det der er tale om, men medtænke det på en naturlig måde.
Rigtig meget held og lykke med det hele, krydser fingre for det bedste til næste kontrol:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske