Vægt og ørerne

14. august 2007

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Vægt og ørerne

Ja så melder vi os igen.

Vi er vist nok inde i en lidt turbulent periode lige nu med vuggestuestart, sygdom, væske i ørerne, mange natlige opvågninger og en ikke al for tilfreds dreng.

Men det der lige nu fylder mest er to ting hans vægt og ørerne.

Mhs. til vægten, var vi ved lægen, hvor han blev målt og vejet og alt det der. Og hun synes Elias' vægt ikke var helt optimal og ville gerne se ham igen om to måneder for at sikre sig, at der ikke er noget galt......ahhh. Han vejede 9,2 og målte 79 cm, han er faldet næsten to kurver. Jeg var ellers begyndt at slappe lidt mere af omkring maden, mine bekymringer fik alligevel ikke mere indenbords.

Elias har stadig fuld fart, på klatre op alle vegne og kommer mirakuløst ned igen, så derfor kommer det ikke bag på mig at vægtøgningen ikke er stor. Lægen sagde dog også, at Elias jo er meget muskuløs og slet ikke ser underernæret ud.

Men mit spørgsmål er nu om vi skal berige hans mad. Har bedt vuggestuen købe sødmælk. De skal have madpakker med og Elias vil kun sjældent tage imod skemad. Synes det er svært når han nu spiser allermest af grønsager og frugt. Han får sødmælk til alle måltider (drikker ikke så meget) tykmælk 3,5 med rugbrød om eftermiddagen, havregrød med plantemargerine. Plantemagerine og hvis det passer mayonaise på rugbrødshapserne. Jeg ville jo ønske vi kunne få ham til at sætte mængden i vejret fremfor at øge fedtindholdet.

Men jeg synes egentligt at han virker mæt efter måltidet. Til aften får han altid frisk frugt eller grød m. fløde og han siger for det meste selv stop inden han har spist op. Idag var det jordbærgrød, som endda var sødet (jordbær er klart favoritten herhjemme) og selvom det kun var en 8-10 pastaer, et par hapser kød og 3 skiver gulerødder der røg ned, så takkede han nej til mere grød efter en lille dl.

Elias har lige haft tre dags feber og her spiste han stort set ikke. De har svært ved at fastholde ham i vuggestuen, når der skal spises og de synes at han drikker meget lidt.....så det er jo ikke ligefem opmuntrende.

Med hensyn til ørerne.
Siden feb. har vi gået til kontol ...

Annonce

... pga. væske. I maj fik vi at vide, at der var så lidt, at hun ikke mente, at det generede ham og at det ville forsvinde selv. vi skulle komme hvis i fornemmede at han havde ondt. Vi kom et par gange og hun sagde, at der var meget lidt, men det var uden betydning. - i den periode nægtede han at sove.

Vi putter ham om dagen ved at han sidder op og vi triller en lille tur. Om aftenen sidder han op af mig inde i dobbeltsengen og ser fjernsyn. Da vi fornyelig var til læge kunne hun konstatere, at han havde en del væske på det ene ører, som uden tvivl generede ham, hun kunne ikke forstå, at vi ikke var blevet bedt om at komme til kontrol indtil væsken var helt forsvundet, hun er bange for at han er et af de børn der har behov for dræn, da jeg kunne fortælle, at han ikke har været forkølet siden foråret. Uheldigvis er de meget forbeholdende med at lægge dræn på hjertebørn. Selvom Elias er rask (dog ikke erklæret helbredt) tror hun ikke de vil gøre det.

Vi har hævet hovedgæret, klær ham fornuftigt på, han har tendens til let at blive kold og hat og hjemmesko er derfor næsten altid obligatoriske.

Men hvad kan vi ellers gøre?

Jeg ammer ikke til natten længere, men han vågner hyppigt om natten hvor han ammes, han sover videre liggende op af mig eller jeg kan hæve hovedenden af sengen, så vi næmest begge sidder op og sover. Jeg havde egentligt planer om at skulle trappe amningen ned, da han faktisk virkede til at acceptere anden trøst end bryst om natten. Men han virker en smule mere insisterende om natten og min viden om at han nok har ondt i ørerne gør også, at jeg ikke synes det er tiden til at stoppe.

Skal til kontrol igen om tre uger og er der fotsat væske må ørelæge og anastasilægen tage stilling.

Håber du har nogle råd til os så vi i det mindste føler, at vi gør noget for at ændre situationen. Ved godt vi hverken kan tvinge ham til at spise eller væsken til at forsvinde, men man føler sig så magtesløs, ikke mindst nu hvor vi kan se at han ikke trives, er irritabel og ked af det, som selvfølgelig også kan skyldes den omvæltning det er at begynde i vuggestue.

Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren