Brev:
Vægt og ørerne
14. august 2007
Alder:
13 mdr.
Vægt og ørerne
Ja så melder vi os igen.
Vi er vist nok inde i en lidt turbulent periode lige nu med vuggestuestart, sygdom, væske i ørerne, mange natlige opvågninger og en ikke al for tilfreds dreng.
Men det der lige nu fylder mest er to ting hans vægt og ørerne.
Mhs. til vægten, var vi ved lægen, hvor han blev målt og vejet og alt det der. Og hun synes Elias' vægt ikke var helt optimal og ville gerne se ham igen om to måneder for at sikre sig, at der ikke er noget galt......ahhh. Han vejede 9,2 og målte 79 cm, han er faldet næsten to kurver. Jeg var ellers begyndt at slappe lidt mere af omkring maden, mine bekymringer fik alligevel ikke mere indenbords.
Elias har stadig fuld fart, på klatre op alle vegne og kommer mirakuløst ned igen, så derfor kommer det ikke bag på mig at vægtøgningen ikke er stor. Lægen sagde dog også, at Elias jo er meget muskuløs og slet ikke ser underernæret ud.
Men mit spørgsmål er nu om vi skal berige hans mad. Har bedt vuggestuen købe sødmælk. De skal have madpakker med og Elias vil kun sjældent tage imod skemad. Synes det er svært når han nu spiser allermest af grønsager og frugt. Han får sødmælk til alle måltider (drikker ikke så meget) tykmælk 3,5 med rugbrød om eftermiddagen, havregrød med plantemargerine. Plantemagerine og hvis det passer mayonaise på rugbrødshapserne. Jeg ville jo ønske vi kunne få ham til at sætte mængden i vejret fremfor at øge fedtindholdet.
Men jeg synes egentligt at han virker mæt efter måltidet. Til aften får han altid frisk frugt eller grød m. fløde og han siger for det meste selv stop inden han har spist op. Idag var det jordbærgrød, som endda var sødet (jordbær er klart favoritten herhjemme) og selvom det kun var en 8-10 pastaer, et par hapser kød og 3 skiver gulerødder der røg ned, så takkede han nej til mere grød efter en lille dl.
Elias har lige haft tre dags feber og her spiste han stort set ikke. De har svært ved at fastholde ham i vuggestuen, når der skal spises og de synes at han drikker meget lidt.....så det er jo ikke ligefem opmuntrende.
Med hensyn til ørerne.
Siden feb. har vi gået til kontol pga. væske. I maj fik vi at vide, at der var så lidt, at hun ikke mente, at det generede ham og at det ville forsvinde selv. vi skulle komme hvis i fornemmede at han havde ondt. Vi kom et par gange og hun sagde, at der var meget lidt, men det var uden betydning. - i den periode nægtede han at sove.
Vi putter ham om dagen ved at han sidder op og vi triller en lille tur. Om aftenen sidder han op af mig inde i dobbeltsengen og ser fjernsyn. Da vi fornyelig var til læge kunne hun konstatere, at han havde en del væske på det ene ører, som uden tvivl generede ham, hun kunne ikke forstå, at vi ikke var blevet bedt om at komme til kontrol indtil væsken var helt forsvundet, hun er bange for at han er et af de børn der har behov for dræn, da jeg kunne fortælle, at han ikke har været forkølet siden foråret. Uheldigvis er de meget forbeholdende med at lægge dræn på hjertebørn. Selvom Elias er rask (dog ikke erklæret helbredt) tror hun ikke de vil gøre det.
Vi har hævet hovedgæret, klær ham fornuftigt på, han har tendens til let at blive kold og hat og hjemmesko er derfor næsten altid obligatoriske.
Men hvad kan vi ellers gøre?
Jeg ammer ikke til natten længere, men han vågner hyppigt om natten hvor han ammes, han sover videre liggende op af mig eller jeg kan hæve hovedenden af sengen, så vi næmest begge sidder op og sover. Jeg havde egentligt planer om at skulle trappe amningen ned, da han faktisk virkede til at acceptere anden trøst end bryst om natten. Men han virker en smule mere insisterende om natten og min viden om at han nok har ondt i ørerne gør også, at jeg ikke synes det er tiden til at stoppe.
Skal til kontrol igen om tre uger og er der fotsat væske må ørelæge og anastasilægen tage stilling.
Håber du har nogle råd til os så vi i det mindste føler, at vi gør noget for at ændre situationen. Ved godt vi hverken kan tvinge ham til at spise eller væsken til at forsvinde, men man føler sig så magtesløs, ikke mindst nu hvor vi kan se at han ikke trives, er irritabel og ked af det, som selvfølgelig også kan skyldes den omvæltning det er at begynde i vuggestue.
Rikke