Svar: Feberkrampe - 15 mdr.
21. januar 2004
Alder:
15 mdr.
Kære Sigga Olesen
Feberkrampe er en meget chokerende oplevelse, både for forældre og bedsteforældre. Mange tror simpelthen at barnet er ved at dø. Men feberkramper skader normalt ikke barnet.
Man ved ikke hvorfor nogle børn får feberkramper og andre ikke gør, men man ved at at børn med feberkrampe ikke har epilepsi eller andre sygdomme i hjernen. Man ved også at hvis første anfald af feberkrampe optræder før barnet er 15 mdr. gammel og hvis forældrene har haft feberkrampe som små, så vil mere end halvdelen af børnene få feberkrampe igen. Og hvis barnet er mere end 15 mdr. gammelt ved første anfald af feberkrampe og hverken forældre eller søskende har haft det, så vil hovedparten (9 ud af 10) kun få et enkelt anfald.
Feberkramper forekommer hos 2-5 % af alle børn, især børn i alderen 6 mdr. til 5 år får feberkrampe. Som navnet siger, så skyldes krampen at barnet har feber, dvs. temperatur på mere end 38 grader. Normalt vil barnet have en infektion, som giver feber (f.eks. forkølelse eller mellemørebetændelse) og så kommer kramperne som lyn fra en klar himmel.
Børn med feberkramper vokser fra sygdommen og kramperne påvirker ikke barnets intelligens. Så selv om det ser slemt ud, tager barnet ikke skade, heller ikke på længere sigt.
Når det er sagt så er det dog også sådan at feberkramper kan være mere eller mindre voldsomme. De fleste feberkramper begynder med at barent bliver ukontaktbar og stiv i hele kroppen og efter nogle sekunder begynder barnet at ryste og arme og ben strækkes og bøjes i meget hurtige ryg. Et anfald varer som regel mindre end 5 minutter og barnet vil efterfølgende vågne op. Den slags feberkramper tager barnet ikke skade af.
Men feberkramper kan også være det lægerne kalder komplicerede og de kan skade barnet. Får barnet komplicerede feberkramper skal man derfor ringe 112 med det samme.
Man skal være opmærksom på følgende:
1. Hvis krampen er halvsidig. Det vil sige at der kun er krampe i den ene side af kroppen.
2. Hvis kramperne varer i længere tid (ml. 5-30 min)
3. Hvis kramperne kommer to gange indenfor 24 timer.
4. Hvis barnet efter at være vågnet op har lammelser i det ene ben eller arm,- altså ikke kan bruge det.
Et barn der har feber skal altid afklædes, være i et køligt rum og have masser af væske.
Det er ganske udmærket at I har fået stikpiller med hjem. Når dette gives i endetarmen virker det i løbet af få minutter.
Fortsat held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske