Svar: Lægeskræk

27. juni 2007

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Poula

Jeg tror ikke du før har fortalt at din dreng har en mislyd på hjertet, det må have været hårdt for jer at få det konstateret og i kølvandet med sådan en besked følger jo altid rigtig mange tanker. Det lyder dog ikke som om din dreng har været så påvirket deraf, nu har du jo været med her i brevkassen længe og han er jo en dreng med fuld fart på:o)

Børn som har været i sygehussystemet og til lægen flere gange, kan godt få en angst for læger. Tit gør det jo ondt at komme der, der bliver taget blodprøver osv. og det er ikke spor rart. Slet ikke når man har en alder, hvor man ikke rigtig forstår hvad der sker omkring en og hvorfor man skal udsættes for alle disse ting.

Når din dreng skal have indsprøjtninger, have taget blodprøver osv. så tal med lægerne om at de skal bruge 'emla-creme'. Dette er en lokalbedøvende creme, vi kalder det ...

Annonce

... trylle-creme, fordi det tager smerten. Man kan også købe det som plaster og så kan du også hjemmefra sætte et plaster på der, hvor lægen skal stikke din dreng - f.eks. hvis han skal have sin MFR-vaccine nu. Plasteret købes på apoteket sætte på huden 1-2 timer før han skal stikkes og så gør det ikke nær så ondt. Så forhør dig lige om, hvor de stikker - det er ofte i ballen, men det kan også være i skulderen eller i overarmen.

Derudover så tænker jeg at din dreng skal ønske sig et lægesæt, en rigtig lægekuffert med stetoskop, hammer, sprøjte osv. og så kan I lege læge derhjemme. Han kan lytte på dig og du kan lytte på ham, så han har prøvet det før og tingene ikke er helt så fremme for ham.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Ellers er det vigtigste at du er der for ham og trøster ham, når det hele er overstået.

Rigtig meget held og lykke på mandag og tiden frem. Ha en god sommer:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland