Svar: Lægeskræk
27. juni 2007
Alder:
16 mdr.
Kære Poula
Jeg tror ikke du før har fortalt at din dreng har en mislyd på hjertet, det må have været hårdt for jer at få det konstateret og i kølvandet med sådan en besked følger jo altid rigtig mange tanker. Det lyder dog ikke som om din dreng har været så påvirket deraf, nu har du jo været med her i brevkassen længe og han er jo en dreng med fuld fart på:o)
Børn som har været i sygehussystemet og til lægen flere gange, kan godt få en angst for læger. Tit gør det jo ondt at komme der, der bliver taget blodprøver osv. og det er ikke spor rart. Slet ikke når man har en alder, hvor man ikke rigtig forstår hvad der sker omkring en og hvorfor man skal udsættes for alle disse ting.
Når din dreng skal have indsprøjtninger, have taget blodprøver osv. så tal med lægerne om at de skal bruge 'emla-creme'. Dette er en lokalbedøvende creme, vi kalder det trylle-creme, fordi det tager smerten. Man kan også købe det som plaster og så kan du også hjemmefra sætte et plaster på der, hvor lægen skal stikke din dreng - f.eks. hvis han skal have sin MFR-vaccine nu. Plasteret købes på apoteket sætte på huden 1-2 timer før han skal stikkes og så gør det ikke nær så ondt. Så forhør dig lige om, hvor de stikker - det er ofte i ballen, men det kan også være i skulderen eller i overarmen.
Derudover så tænker jeg at din dreng skal ønske sig et lægesæt, en rigtig lægekuffert med stetoskop, hammer, sprøjte osv. og så kan I lege læge derhjemme. Han kan lytte på dig og du kan lytte på ham, så han har prøvet det før og tingene ikke er helt så fremme for ham.
Ellers er det vigtigste at du er der for ham og trøster ham, når det hele er overstået.
Rigtig meget held og lykke på mandag og tiden frem. Ha en god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske