Svar: Feber, feber
25. juni 2007
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Emils mor
Velkommen tilbage til dig igen, efter at far overtog for en kort bemærkning:o)
Hmmm, der kan være mange forklaringer og at der er mange nye børn i institutionen er da et meget godt pud. Ellers så handler gentagne infektion jo desværre meget ofte om hygiejne og jeg tænker derfor at I måske skulle overveje om I kunne øge hygiejnen hjemme og måske tale med institutionen om, hvad de kunne gøre for at bedre hygiejnen der.
Man ved at børns sygedage falder markant, hvis man går ind og standardiserer og opkvalificerer hygiejnen både hjemme og i institutioner. Jeg tænker at Emils vuggestue også må undre sig over at han er så meget syg og må have en vis interesse i at børnene så vidt muligt ikke bliver syge af institutionen. Jeg synes derfor det er helt oplagt at tale med dem om, hvorvidt de har retningslinier omkring hygiejne og handler korrekt i forhold til dette.
Der skal være retningsliner som om handler hygiejne i forbindelse med håndvask - både deres egne hænder og børnenes hænder. Der skal være regler for brug af handsker, hygiejne i forbindelse med legetøj, måltider, pusleplads, tandbørster/tandkrus hvis de har det, potter, toiletbesøg, flasker og sutter, udendørs leg, sovefaciliteter osv. Og så skal der naturligvis også være helt klare retningslinier for hvordan man handler i forbindelse med rensning af sår, måling af temperatur, noget omkring indeklima, rengøringshyppighed osv. Sundhedsstyrelsen har udgivet en bog "Hygiejne i daginstitutioner" netop omkring dette emne.
Bortset fra dette, så tænker jeg også at Emil jo ikke skal have feber og en temperatur mellem 38,5-39 lyder ikke som bare en let temperaturforhøjelse som naturligt ses hos børn om aftenen, når de løber rundt og leger...
Jeg synes derfor det vil være relevant at I drøfter det med lægen og lige hører hvad han tænker. Han kunne måske tage nogle blodprøver og finde ud af om Emil har en infektion, få lyttet på hans lunger, få taget en urinprøve osv. så man ligesom udelukker de mest oplagte ting.
Rigtig meget held og lykke fortsat, jeg regner med at jeg får en opdatering:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske