Svar: Gentagne opkastninger
18. januar 2004
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære mor
Jeg tror, som egen læge, at din datter har fået en mave-tarm-infektion, som giver hende kvalme og gør at hun kaster op. Jeg synes efterhånden at det har stået på så længe at hvis ikke det bedres i løbet af et par dage, så ville jeg tage hende til lægen igen.
Det er jo også begrænset, hvor meget hun kan tåle at tabe sig, med den alder hun har, og tager på gør hun jo sikkert ikke, hvis hun ikke holder noget mad i sig.
Med hensyn til varigheden af virus, så vil jeg sige alt fra 3 dage til flere uger, afhængig af hvilken virus det er. Problemet med virus er at man ikke kan behandle dette med penincillin, som hvis der f.eks. er tale om en bakteriel infektion.
Med hensyn til madindtag, så skal du i princippet lade hende spise det hun har lyst til. Frugt og grønt kan virke frisk og rart, hvis man har kvalme og mælk, yoghurt og lignende er neutralt, og dermed ikke så ubehageligt at skulle kaste op, hvis det skulle komme retur.
Du kan læse mere om opkastninger og observationer i den forbindelse på www.sygeborn.dk
Håber at I snart får det lidt bedre. God bedring.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske