Svar: Væske i ørerne - 15 mdr.
7. juni 2007
Alder:
15 mdr.
Kære Helle
Hvor er det altså synd at Noah nu har fået konstateret væske i mellemøret - jeg synes I har været lidt hårdt ramt med både lungebetændelse, falske strubehoste, astmatisk bronchitis og nu væske i ørerne og evt. dræn...
Hvorvidt det er forsvarligt at tage af sted til Alanya må være en lægelig beslutning og jeg synes I skal drøfte det med jeres læge som kender jer godt. Snak med ham/hende om hvad flyveture, bade i swimmingpool osv. betyder og få en vurdering fra den side, det ville jeg gøre.
Umiddelbart tænker jeg at det jo lyder lidt problematisk, men samtidig beskriver I jo også en dreng som er helt upåvirket af det, som ikke har feber eller på nogen måde virker generet af sine ører i øjeblikket og derfor er det spørgsmålet hvordan det vil påvirke ham at rejse. Det må lægen hjælpe jer med at vurdere.
Jeg tror ikke I skal være nervøse for om jeres dreng skal have høreapparat. Rigtig mange børn har problemer med ørerne, når de er små og børn som har gentagende mellemørebetændelser vil ofte have glæde af at få lagt et dræn. Børn som konstant har væske i ørerne vil ofte høre lydende lidt ligesom hvis vi gik med vat i ørerne hele tiden. Lydende er ikke helt så skarpe som vi hører det og det kan få betydning for deres sproglige udvikling. Bla. derfor er man opmærksom på børn og anbefaler dræn.
Når I nu ved at han har problemer med væske i ørerne, så gør det til en vane at sidde med ham på skødet og læse for ham, hvor I har jeres mund bag ved hans ører. Sådan hører han bedst og det vil være godt at have fokus på dette netop når I læser så han lettere får nogle af de sproglige nuancer med.
Ellers skal I tage det stille og roligt:o) Håber I finder ud af hvad I skal med jeres ferie, det er en beslutning som jeg desværre ikke kan tage for jer:o)... knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske