Svar: Syg hele tiden

31. maj 2007

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Williams mor

Tak for dit brev, det er godt du skriver:o) Jeg ved fra et af dine tidligere breve at det kan være svært at få sat sig ned og få skrevet, når tankerne kører rundt i hovedet... men det er rigtig godt at gøre det. Jeg tror det hjælper nogle gange bare at skrive, at få det fra hovedet, ned i hånden og ud :o)

Når børn er meget syge, så er det altid oplagt at tale om hygiejne idet man ved at sygedagene hos børn falder markant, hvis man går ind og standardiserer og opkvalificerer hygiejnen både hjemme og i institutioner. Da vuggestuen selv har gjort opmærksom på at de synes jeres lille William er meget syg, så vil det være helt oplagt at tale med dem om, hvorvidt de har retningslinier omkring hygiejne og handler korrekt i forhold til dette.

Der skal være retningsliner som om handler hygiejne i forbindelse med håndvask - både deres egne hænder og børnenes hænder. Der skal være regler for brug af handsker, hygiejne i forbindelse med legetøj, måltider, pusleplads, tandbørster/tandkrus hvis de har det, potter, toiletbesøg, flasker og sutter, udendørs leg, sovefaciliteter osv. Og så skal der naturligvis også være helt klare retningslinier for hvordan man handler i forbindelse med rensning af sår, måling af temperatur, noget omkring indeklima og rengøringshyppighed.

Derudover så er det jo William selv, den arme dreng :o) Det lyder umiddelbart som en meget god idé med en vurdering af en børnelæge, jeg tænker dog at han jo har været set på sygehuset og dermed set af nok en til flere børnelæger, så spørgsmålet er om ikke det er en genindlæggelse der skal være tale om, hvis I fortsat oplever at han vedbliver at være så syg og medtaget med lungebetændelse, mellemørebetændelse og vejrtrækningssymptomer.

Det er egen læge I skal tale med omkring dette og jeg tænker at det er vigtigt at I holder fast i jeres bekymring og holder fast i at jeres dreng skal undersøges til bunds. Det vil også være relevant at tale med egen ...

Annonce

... læge om hvorvidt der er yderligere blodprøver som skal tages, som kan hjælpe jer lidt videre. Igen en lægelig vurdering.

I har tid til kontrolrøntgen om 6 uger og det skal I naturligvis tage imod, men hvis I oplevet at jeres dreng fortsat er for syg til at I føler I kan magte det hjemme, så skal I naturligvis reagere og bede om at han bliver tjekket igen - så skal I ikke vente 6 uger.

Der findes en bog som hedder "Ondt i øret - Hvad kan der gøres?" I finder den i min bogguide under sygdom. Denne bog indeholder både råd om alternativ behandling og den behandling man får i det etablerede sygehusvæsen og jeg tænker at I måske vil kunne finde gode råd der.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er rigtig godt at I kan få bedsteforældrene til at træde til, så han ikke skal af sted med det samme, men får mulighed for lige at komme til kræfter. Da jeres dreng trives i vuggestuen og det lyder som om de er meget opmærksomme og søde der, så synes jeg umiddelbart at det vil være synd at flytte ham. Det er også vigtigt at han har det godt, når han er af sted og føler sig tryg ved at være der, og det gør han jo:o)

Rigtig mange børn har lange periode med sygdom især efter institutionsstart og nogle gange uden at man finder grunden. Ofte får børnene det dog bedre når sommeren kommer og de bliver ældre. Der behøver ud fra det I beskriver ikke at være noget alvorligt galt med jeres dreng, men derfor skal I jo alligevel lytte til jeres bekymring og handle når I synes det er nødvendigt. Det er altid bedre at ringe en gang for meget end en gang for lidt og så må lægen synes I er hysteriske - det må han jo selv om :o)

Det er rigtig dejligt at William trives så godt, når han ikke er syg. Han spiser, snakker, vokser osv. og lyder i det hele taget til at være en rigtig dejlig dreng i god udvikling. Det siger jo også noget om hvor bekymret man skal være - eller ikke være:o)

Det skal nok gå alt sammen, pas nu godt på hinanden og ha en fortsat god søndag. Stort knus herfra:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!