Svar: Lymfangiom - 0 mdr.

22. maj 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Katinka

Tillykke med storebror - den første fødselsdag er en stor dag og jeg håber at I har haft mulighed for at nyde den uden at alt for meget har fyldt i baghovedet:o)

Det gør mig oprigtig ondt at høre at lægerne nu har konstateret at den lille i din mave har et lymfangiom. Du har hele tiden været meget skeptisk i denne graviditet, har tidligere spekuleret på om alt nu var som det skulle være og derfor er det måske ekstra hårdt for dig at du nu skal have denne spekulation oveni.

Jeg ved desværre ikke så meget om lymfangiomer eller cystiske hygromer som det også kaldes. Lymfangiom er en medfødt misdannelse af lymfekarsystemet og de sidder som oftes ved halsen eller hovedet og sjældent ved benet som du beskriver. Lymfangiom er så vidt jeg ved en godartet svulst og det er jo vigtigt for dig at vide, man kan blive frygteligt bekymret, hvis man læser om andre former for angiomer.

I ugeskrift for læger fra 2005 kan man læse om en ny behandling af lymfangiomer og det lyder ud fra denne artikel som om at der nu er flere muligheder for at behandle lymangiom. Man kan behandle med injektioner eller med operation, dette afhænger af typen af lymfangiomet, altså om der er tale om et makrocystisk eller mikrocystisk lymfangiom. ...

Annonce

... Problemet med dette er jo at det kan du ikke få svar på før du føder den lille og uvisheden er nok det værste.

Det at du skriver at lymfangiomet sidder på benet synes jeg lyder positivt også i forhold til behandling efterfølgende. Det lyder ikke til at være så kritisk som hvis den sad på halsen eller i hovedet.. hvis det er en hjælp...?

Og til alle jer som læser med: Hvis nogen af jer selv har fået et barn med lymfangiom og gerne vil fortælle om det så skriv endelig:o)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Med hensyn til storebror og sovevaner, så er han sandsynligvis også præget af at du og far er lidt bekymret. Og når han fornemmer at I er kede af det, urolige osv. så bliver han det også og børn kan i den forbindelse godt vægre sig mod at sove. Prøv derfor, selvom det er svært, ikke at lade jer vise for mange at de urolige signaler og kan I ikke det, så fred være med det og så ved I hvorfor jeres dreng også reagerer.

Måske er han også nået til det tidspunkt, hvor han måske begynder at have behov for kun en lur dagligt, så I skal til at være opmærksomme på at han ikke sover for meget i løbet af dagen...

Stort knus herfra og rigtig meget held og lykke med det hele fortsat, regner med at høre fra dig igen og hører jeg fra andre, så skal jeg nok give dig besked:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene