Svar: Maveinfektion?
21. maj 2007
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det du beskriver lyder meget normalt og ikke umiddelbart som tegn på at din datter har fået en maveinfektion. De hyppigste symptomer på maveinfektioner er opkastning, diarré, mavesmerter og eventuelt feber. Mavesmerterne kommer ofte sådan periodevise - en pause og pludselig får barnet ondt, så lidt ro på og så ondt igen.
Det er sjældent nødvendigt at give medicin for maveinfektioner. Det bedste I kan gøre er at søge for at jeres datter drikker rigeligt for at undgå væsketab, som dog er særligt udtalt, hvis der også er opkastning eller feber.
Og så er det altid vigtigt at sørge for en god håndhygiejne. Hænderne skal vaskes hver hvert bleskift og jeres datter skal også have vasket hænder.
I skal kontakte lægen, hvis I oplever at jeres datters afføring bliver meget slimet eller hvis I ser blod i afføringen. I skal også reagere hvis jeres datter virker sløv og fraværende, hvis hun virker til at have meget store smerter i maven, hvis hun drikker meget lidt eller tisser meget mindre, end hun plejer. I skal også ringe til lægen, hvis I ikke rigtig synes at der sker nogen ændring.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske