Svar: Betændelse ved ny tand

29. april 2007

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Kristina

Jeg synes ikke at børn normalt får betændelse ved deres tænder og jeg kan ikke lade være med at tænke på om han mon har betændte blærer andre steder? Har du f.eks. lagt mærke til om han har det på sine hænder eller fødder?

Jeg spørger fordi der findes en børnesygdom som hedder Hånd-, fod- og mundsygdom. Den ses ofte hos småbørn og den skyldes en virus som hedder Coxsakievirus. Den kommer tit om sommeren.

Sygdommen er ikke farlig og børn er normalt ret upåvirket af sygdommen og leger som de plejer. De kan få lidt feber, hovedpine, tynd mave og en forkølelse et par dage før udslættet.

Udslættet ses på hænder og fødder som 2-4 millimeter aflange blærer, der er omgivet af en rød ring. Især på hælene og omkring neglerandene ses der blærer. I munden optræder der blærer ...

Annonce

... som hurtigt brister og bliver til sår. Blærerne i munden er generende, især når barnet skal spise eller drikke, så kan det svie.

Normalt behøver man ikke gøre noget ved blærerne, heller ikke selvom de ser gullige ud og kan virke betændte - det er et naturligt forløb. Sygdommen varer som regel en uges tid og kræver ingen behandling.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Når det er sagt så kan det da også godt være at din dreng har fået betændelse ved en tand og i givet fald vil det sandsynligvis være en udmærket idé at bruge lidt mundskyllevæske som f.eks. klorhexidin mundskyllevæske 0,1 % men tal for en sikkerheds skyld med tandlægen om det. Du kan altid ringe til børnetandplejen i den kommune hvor du bor og få et godt råd også selvom din dreng ikke er mere end 7 måneder gammel.

Rigtig meget held og lykke fortsat :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!