Svar: Betændelse ved ny tand
29. april 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Kristina
Jeg synes ikke at børn normalt får betændelse ved deres tænder og jeg kan ikke lade være med at tænke på om han mon har betændte blærer andre steder? Har du f.eks. lagt mærke til om han har det på sine hænder eller fødder?
Jeg spørger fordi der findes en børnesygdom som hedder Hånd-, fod- og mundsygdom. Den ses ofte hos småbørn og den skyldes en virus som hedder Coxsakievirus. Den kommer tit om sommeren.
Sygdommen er ikke farlig og børn er normalt ret upåvirket af sygdommen og leger som de plejer. De kan få lidt feber, hovedpine, tynd mave og en forkølelse et par dage før udslættet.
Udslættet ses på hænder og fødder som 2-4 millimeter aflange blærer, der er omgivet af en rød ring. Især på hælene og omkring neglerandene ses der blærer. I munden optræder der blærer som hurtigt brister og bliver til sår. Blærerne i munden er generende, især når barnet skal spise eller drikke, så kan det svie.
Normalt behøver man ikke gøre noget ved blærerne, heller ikke selvom de ser gullige ud og kan virke betændte - det er et naturligt forløb. Sygdommen varer som regel en uges tid og kræver ingen behandling.
Når det er sagt så kan det da også godt være at din dreng har fået betændelse ved en tand og i givet fald vil det sandsynligvis være en udmærket idé at bruge lidt mundskyllevæske som f.eks. klorhexidin mundskyllevæske 0,1 % men tal for en sikkerheds skyld med tandlægen om det. Du kan altid ringe til børnetandplejen i den kommune hvor du bor og få et godt råd også selvom din dreng ikke er mere end 7 måneder gammel.
Rigtig meget held og lykke fortsat :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske