Svar: Mundsvamp?
15. april 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Førstegangsmor
Det kan godt være svamp din dreng har fået i munden. Hvis det er det, så skal I begge behandles, da du så også har svamp på brystet og I vil blive ved med at smitte hinanden. Du bør få lægen til at se på det.
Der kan dog også være tale om mælkebelægninger. Du kan prøve at se om du med en skumklud på en finger og lidt dansk vand kan fjerne det. Hvis det sidder fast så er det meget sandsynligt svamp. Hvis det let går væk, så kan det være mælkebelægninger. Prøv så at lægge mærke til om det kommer efter en amning eller om det også er der når din dreng f.eks. har sovet.
Derudover bliver jeg nødt til lige at nævne at du skal have skruet ned for den natamning. Nu hvor din dreng er 8 måneder gammel, så er det utrolig vigtigt at han ikke drikker så meget mælk at han ikke har lyst til anden mad. Man skal netop udnytte lysten og nysgerrigheden i den alder og tilbyde ham så meget forskelligt som overhovedet muligt - det forebygger at han bliver kræsen fremover!
Derudover skal han til at have mere familiemad. Du skal give ham kogte pastaskruer med kødsovs, indmaden af en frikadelle osv. og så må du meget gerne begynde med lidt rugbrødshapsere.
Amning 3 gange dagligt - morgen, eftermiddag og aften er passende. En ekstra er også okay, men så heller ikke mere. Om natten skal din lille dreng slet ikke have mælk - det skal indtages om dagen, så du kan godt høre at der er nogle ting I skal forsøge at ændre lidt på.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske