Svar: Væske i mellemøret
13. april 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Emma og Lone
Det er rigtig hårdt at Emma skal have så mange problemer med ørerne allerede nu, men I må tro på at ørelægen ved hvad han gør og har helt styr på det.
Man skelner imellem to typer for mellemørebetændelse, den akutte og den sekretoriske mellemørebetændelse.
Ved den akutte mellemørebetændelse får barnet pludselig feber og smerter fra ørerne, trommehinden kan springe spontant og man siger at det 'flyder fra ørerne'. Når væsken kommer ud og trommehinden er sprunget, så holder smerten op og barnet har det allerede meget bedre. Den akutte mellemørebetændelse kan skyldes både bakterier og virus.
Den sekretoriske mellemørebetændelse kaldes også for væske i mellemøret. Her hæver slimhinden op, f.eks. i forbindelse med med en forkølelse og det 'eustatiske rør' tilstoppes. Nogle gange forsvinder væsken i mellemøret samtidig med forkølelsen og andre gange når slimcellerne i mellemøret at danne et sekret, som bliver så sejt, at det ikke selv kan glide ud af det Eustakiske rør. Dette vil så medføre hørenedsættelse og denne kan jo i givet fald være langvarig og dermed få indflydelse på barnets sprogudvikling.
Emma har kun haft mellemørebetændelse 2 gange, hvilket jo ikke er meget. Det er sandsynligvis også derfor at ørelægen vil tjekke hende igen og vurdere ud fra, hvad han ser i morgen.
Hvorvidt det vil være mest rigtigt at lægge dræn eller ej, er jeg desværre ikke den bedste til at vurdere. Det er en lægelig beslutning og det er ørelægerne som er eksperter i dette.
Der findes en bog, som hedder "Ondt i øret" som du finder i min bogguide. I den kan du læse om de alternative råd i forbindelse med mellemørebetændelse, men også om de mere naturvidenskabelige råd. I denne bog står også nogle teorier omkring det med mælk.
Håber at ovenstående hjælper lidt videre. Rigtig meget held og lykke og fortsat god bedring med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske