Svar: 6 dages virus plus tænder

12. april 2007

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Celinas mor

En af de milde børnesygdomme hedder Tredagesfeber og den er meget smitsom. Navnet tredagesfeber kommer af at barnet først har feber i 3 dage og derefter kommer et lyserødt udslæt over det meste af kroppen, samtidig med at feberen falder.

Sygdommen ses kun hos børn i alderen ½ år til 3 år. Allerede efter 2 års alderen har langt hovedparten af børnene haft tredagesfeber og barnet kan kun få sygdommen en gang i sit liv.

Sygdommen starter som sagt med feber som varer i 3 dage. Temperaturen bliver ofte høj 39-40ºC, men barnet er ikke særligt påvirket. Det vil sige, at barnet gerne vil lege lidt, større børn vil gerne se TV osv. og man kan godt aflede sit barn ved f.eks. at læse lidt, pludre lidt osv.

Samtidig med at feberen forsvinder, udvikler barnet et rødt udslæt. Udslættet begynder på brystet og halsen og breder sig senere over det meste af kroppen. Det består af meget små lyserøde pletter, der forsvinder når man trykker med en finger på dem. Udslættet ved tredagesfeber varer som regel ikke særligt længe. Nogle børn har kun udslættet i et par timer, hvor andre har det i et par ...

Annonce

... dage.

Tredagesfeber skyldes et virus og man kan ikke behandle med medicin. Som du beskriver Celina, så tror jeg at det er børnesygdommen tredagesfeber at hun har haft :o)

Panodil er smertestillende og febernedsættende. Det er dog vigtigt at man ikke giver Panodil uden der er særlig grund og det bør altid drøftes med en læge hvortit og hvor meget man skal give. Når børn har høj feber og måske af den grund har svært ved at tage føde til sig, så kan det være en rigtig god idé at give barnet panodil fordi det slår feberen ned, barnet får lyst til at spise og drikke lidt mere og barnet får det således bedre.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Panodil går dog ind og påvirker barnets lever og derfor skal man ikke bare give det i store mængder og det er vigtigt at overholde lægeordinationen.

Panodil vil helt sikkert hjælpe på smerter også fra gummerne og tandfrembrud, hvis det kun er en enkelt gang de gives for at skabe ro til natten og det drejer sig om lige netop der, hvor tanden bryder igennem, så kan det gå, men ellers bør du ikke bruge panodil mod tandfrembrud sådan flere gange dagen igennem:o)

Håber at Celina allerede har det bedre:o) Fortsat held og lykke med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder