Svar: Udslæt - 10 mdr.

28. marts 2007

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Rikke

Det er jo altid svært at diagnosticere udslæt - især når det skal foregå igennem en computer:o) Derfor vil jeg prøve at give dig lidt forskellige tanker omkring udslæt generelt og så må du selv vælge til og fra.

Det er normalt at små børn i forbindelse med infektioner, forkølelse og lignende får forskelligt udslæt. Udslæt kan sidde over alt på kroppen og kan se meget forskelligt ud alt efter hvad årsagen er. Netop udslæt som skyldes svamp ses ofte både i munden og i numsen. I munden som hvide belægninger og i numsen som røde plamager, knopper, blærer som væsker. Svamp børn behandles og i DK behandler man normalt med brentan salve, men også Clotrimazol som i DK sælges under navnet Canesten er et almindeligt produkt mod svamp.

Det er fint at I har stoppet denne behandling, da cremen har forværret og det lyder også som om I har haft lægen inde over til at vurdere det.

Zink salve vil, som du skriver udtørre, men der er jo som sådan ikke nogen behandling af hverken svamp eller infektion ved at bruge zink. Det er sandsynligvis også derfor du ikke oplever den store effekt af brugen.

Et gammelt husmoderråd er kogtvandsklude. Her tager man noget gammelt bomuldsstof f.eks. et gammelt lagen og klipper nogle rektangulære stykker som passer i størrelsen til at ligge på barnets baller. Stykkerne koges i rent vand, afkøles og vrides og lægges så direkte på huden og der skal ikke bruges salve sammen med de kogte klude. Kludende skiftes ved hvert bleskift.

Udslæt kan også være tegn på overfølsomhed for mad, medicin eller insektbid. Denne slags udslæt klør ofte og det mest almindelig udslæt er børneeksem (atopisk dermatitis).

Hvis forældre eller søskende har haft børneeksem, astma eller høfeber så er barnet i risiko for at udvikle en børneeksem.
Børneeksem. Børneeksem er et vedvarende, kløende eksem, som i nogle perioder er værre end i andre perioder. Hos spædbørn viser børneeksem sig ofte som et kløende rødt udslæt i ansigtet, ofte på kinderne og herfra breder udslættet sig til nakken, ned på halsen og kan også sidde pletvist på kroppen, både i bleregionen men ofte også på maven/brystkassen og på ydersiden (strækkesiden) af arme og ben. Hos større børn sidder børneeksemen ofte på ...

Annonce

... indersiden og i albue og benbøjninger.

Det klør rigtig meget og det generer, især om natten, og børnene bliver som følge deraf ofte mere pylrede og virker irritable. Eksemet er normalt tørt, men nogle gange kan eksemet godt begynde at væske som tegn på en infektion og det skal behandles.

Det vil være godt at smøre jeres datter med en god creme, men det er vigtigt at fedtindholdet i cremen passer til hende, så huden på en gang både tilføres fedtstof og samtidig også har mulighed for at ånde og få luft. Det kan især være vigtigt i forhold til hvor I bor og hvor der er meget varmt. Derfor vil luft være rigtig godt. Enten at hun så vidt muligt ligger uden for meget tøj på eller at I f.eks. føntørrer hende forsigtigt i numsen, så der kommer luft til.

I skal også være opmærksomme på brug af sæbe og at sæbe kan tørre huden ud. Samtidig vil børn med eksem ofte få meget mere kløende eksem, hvis de bades lige inden de lægges til at sove under en varm dyne - derfor skal man altid forsøge at bade barnet på et tidspunkt, hvor der er mulighed for at give huden lidt luft efterfølgende.

Hydrocortison er den creme man normalt anbefaler til behandling af børneeksem. Det er rigtigt at cortison creme er et hormonpræparat, men det har intet med væksthormon at gøre og du skal ikke være bange for at bruge det. Det virker, men det skal naturligvis bruges rigtigt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Normalt vil man anbefale at du følger nedenstående plan:
2 x dgl i en uge, herefter 1 x dgl i en uge, herefter 1 x hver 2 dag i et par uger, herefter 2 x ugentligt i 2 uger, herefter 1 x ugentligt i 2 uger. Derefter smøres enkelte gange, når du kan se at eksemet blusser.

Man inddeler cortison creme i tre grupper:
Gruppe 1 creme - mild til ansigt og genitalregion (håndkøb)
Gruppe 2 creme - til resten af kroppen (recept, f.eks. locoid)
Gruppe 3 creme - til ekstremiteter (ben/arme) til større børn med svær eksem.

Til rød, sprækket, ødelagt hud bruges mild creme. I takt med at at huden bliver mere hel bruges stærkere creme.

Cortison creme skal således ses som en behandling og i de perioder hvor barnet ikke behandles med hvor man forebygger bør du bruge en god creme at smøre din datter med.

Håber at mine tanker her hjælper dig lidt videre.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.