Svar: Ondt i maven - 9 mdr.
15. marts 2007
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Da du ammer to gange dagligt, så vil din dreng umiddelbart få sit mælkebehov dække fra dig og du behøver således ikke supplere med mme og slet ikke hvis det er det, din dreng reagerer på. Så kan du bibeholde amningen til 1 år og herefter kan din dreng overgå til at drikke almindelig komælk og spise tykmælk og lignende.
Fra 9 måneders alderen kan komælk og komælksprodukter udgøre en lidt større del af indtaget og der sker således ikke noget ved, hvis det bliver nødvendigt at stoppe amning. Men du kan overveje hvorvidt du skal blive ved lidt endnu.
Du skal være opmærksom på at hvis din dreng ikke får mindst 400ml mme dagligt, så skal han tilbydes jern ved siden af.
Hvis jeres dreng er overfølsom overfor mælk, så vil egen læge kunne lave en test og jeg synes det vil være helt relevant at I drøfter problemstillingen med lægen. Jeres dreng har sandsynligvis ikke mælkeallergi, men han kan jo godt have en Lactose-malabsorption/lactose-intolerance. Det skyldes at man mangler et enzym i tarmen, som gør at man har svært ved at spalte laktose (mælkesukker). Fordi man ikke kan nedbryde mælkesukkeret i mave og tarm vil mælkesukkeret gære i tarmen og give mavesmerter, oppustethed og diarré.
Jeg synes det er helt relevant at I drøfter dette med lægen og finder ud af om der kan være tale om dette og hvad lægen i givet fald vil anbefale jer.
Håber I kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske