Svar: Feber hos spædbørn
1. januar 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Kristine
Feber er et tegn på at barnet er sygt, men det siger ikke noget om hvor sygt barnet er.
Det der er vigtigt er, hvordan barnets almentilstand er. Det vil sige om barnet vil spise/drikke, virker vågent eller om barnet virker sløvt. Et barn kan godt have høj feber og virke frisk og et barn kan ved en lav temperaturforhøjelse virke meget sløv. Så hvornår man skal tage barnet til lægen afhænger mest af, hvordan barnet har det og ikke så meget af temperaturen.
En normal temperatur hos et barn (målt i endetarmen) er 37 grader og den stiger ofte i løbet af dagen til 37,5. Hvis barnet ligger meget varm og tæt pakket, så stiger temparaturen. Det er vigtigt at afklæde barnet, så det har mulighed for at komme af med den ekstra varme. Når banets temperatur stiger vil barnet få kulderystelser og her vil det være en god idé at putte barnet med et tyndt klæde f.eks. et dynebetræk, som giver mulighed for at komme af med varmen.
Det er helt i orden at du ammer din søn hyppigt, nu hvor han er syg. Du kan med fordel dryppe hans næse med saltvand før du ammer. Det kan løsne snotten og gøre at han bedre kan få luft, når han spiser og når han sover. På apoteket kan du også købe en næsesuger. Den er god at bruge til børn som endnu ikke selv kan pudse næse og være en hjælp til at få næsen tømt lidt engang imellem.
Du kan med fordel hæve madrassen lidt i hovedenden, så han ligger en lille smule skråt, med hovedet let eleveret. Det hjælper ham til bedre at kunne trække vejret, når han skal sove og afhjælper også at forkølelsen sætter sig i ørerne og hæver trykket i øret.
Rigtig god bedring og godt nytår
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske