Svar: Feber hos spædbørn

1. januar 2004

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Kristine

Feber er et tegn på at barnet er sygt, men det siger ikke noget om hvor sygt barnet er.

Det der er vigtigt er, hvordan barnets almentilstand er. Det vil sige om barnet vil spise/drikke, virker vågent eller om barnet virker sløvt. Et barn kan godt have høj feber og virke frisk og et barn kan ved en lav temperaturforhøjelse virke meget sløv. Så hvornår man skal tage barnet til lægen afhænger mest af, hvordan barnet har det og ikke så meget af temperaturen.

En normal temperatur hos et barn (målt i endetarmen) er 37 grader og den stiger ofte i løbet af dagen til 37,5. Hvis barnet ligger meget varm og tæt pakket, så stiger temparaturen. Det er vigtigt at afklæde barnet, så det har mulighed for at komme af med den ekstra varme. Når banets temperatur stiger vil barnet få kulderystelser og ...

Annonce

... her vil det være en god idé at putte barnet med et tyndt klæde f.eks. et dynebetræk, som giver mulighed for at komme af med varmen.

Det er helt i orden at du ammer din søn hyppigt, nu hvor han er syg. Du kan med fordel dryppe hans næse med saltvand før du ammer. Det kan løsne snotten og gøre at han bedre kan få luft, når han spiser og når han sover. På apoteket kan du også købe en næsesuger. Den er god at bruge til børn som endnu ikke selv kan pudse næse og være en hjælp til at få næsen tømt lidt engang imellem.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Du kan med fordel hæve madrassen lidt i hovedenden, så han ligger en lille smule skråt, med hovedet let eleveret. Det hjælper ham til bedre at kunne trække vejret, når han skal sove og afhjælper også at forkølelsen sætter sig i ørerne og hæver trykket i øret.

Rigtig god bedring og godt nytår

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!