Svar: Røde knopper i armhule
5. marts 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Nete
Det er jo altid svært at stille diagnose, når man ikke kan se det udslæt barnet har men ud fra din beskrivelse, så tænker jeg at det ikke handler om eksem eller allergi, men om at din dreng sveder lidt i armhulerne og måske kan det være en lille smule svamp eller forstadie til dette.
Det er meget normalt at børn bliver fugtige i armhulerne (det kan også lugte lidt). Børn holder jo armene tæt ind til kroppen og der kommer ikke luft til armhulen. Samtidig sveder de ofte lidt der, når de sover godt pakket og det er svært at komme rigtigt ind i folderne, når man bader dem. De kan også samle 'fnuller' fra tøjet og lignende, som så lægger sig i hudfolderne bl.a. armhulerne.
Det er fint at du vasker med Derma som er fri for parfume og konserveringsmidler. Vask ham ren under armene, så du er sikker på at der ikke sidder noget og generer.
Hvis det er rød og knopret og ligefrem skinder lidt, så prøv at behandle med brentan. Du kan købe en babypasta i håndkøb, den er ikke så stærk men kan godt bruges. Vær opmærksom på at børn som har svamp i armhulen også godt kan have det mellem dobbelthagerne eller i folderne ved numsen.
Du kan forsøge at blæse luft på med en føntørrer, hvis han vil have det. Det er vigtigt at det holdes rent og tørt.
Hvis det 'bare' er lidt knopret og rødligt, så kan du også bruge noget gammeldags babypudder. Det kan tørre det lidt ud. Du skal dog passe på ikke at bruge for meget, da det kan klumpe sammen hvis det bliver vådt og så kan det virke lige modsat. Men en lille smule kan bruges for at holde det tørt.
Hvis ikke ovenstående hjælper dig lidt videre, så må du få lægen til at vurdere det.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske