Svar: Røde knopper i armhule

5. marts 2007

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Nete

Det er jo altid svært at stille diagnose, når man ikke kan se det udslæt barnet har men ud fra din beskrivelse, så tænker jeg at det ikke handler om eksem eller allergi, men om at din dreng sveder lidt i armhulerne og måske kan det være en lille smule svamp eller forstadie til dette.

Det er meget normalt at børn bliver fugtige i armhulerne (det kan også lugte lidt). Børn holder jo armene tæt ind til kroppen og der kommer ikke luft til armhulen. Samtidig sveder de ofte lidt der, når de sover godt pakket og det er svært at komme rigtigt ind i folderne, når man bader dem. De kan også samle 'fnuller' fra tøjet og lignende, som så lægger sig i hudfolderne bl.a. armhulerne.

Det er fint at du vasker med Derma som er fri for parfume og konserveringsmidler. Vask ham ren under armene, så du er sikker på at der ikke sidder ...

Annonce

... noget og generer.

Hvis det er rød og knopret og ligefrem skinder lidt, så prøv at behandle med brentan. Du kan købe en babypasta i håndkøb, den er ikke så stærk men kan godt bruges. Vær opmærksom på at børn som har svamp i armhulen også godt kan have det mellem dobbelthagerne eller i folderne ved numsen.

Du kan forsøge at blæse luft på med en føntørrer, hvis han vil have det. Det er vigtigt at det holdes rent og tørt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis det 'bare' er lidt knopret og rødligt, så kan du også bruge noget gammeldags babypudder. Det kan tørre det lidt ud. Du skal dog passe på ikke at bruge for meget, da det kan klumpe sammen hvis det bliver vådt og så kan det virke lige modsat. Men en lille smule kan bruges for at holde det tørt.

Hvis ikke ovenstående hjælper dig lidt videre, så må du få lægen til at vurdere det.

Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder