Svar: Hoste, hvad gør man?
4. marts 2007
Alder:
2 år
Kære Anna
For det første er det rigtig vigtigt at du får konstateret hvorvidt din datter har astma, astmatisk bronkitis eller ej.
Små børn bliver tit forkølede og nogle kan hoste i flere uger samtidig med at de har en hvæsende vejrtrækning. Nogen sammenligner lyden med en kaffemaskine der trænger til at blive afkalket. Når hosten er langvarig hoste og vejrtrækningen hvæsende så kalder man det astmatisk bronkitis.
Det typiske ved astmatisk bronkitis er, at det kun kommer, når barnet er forkølet. De fleste børn med astmatisk bronkitis vokser fra sygdommen, inden de begynder i skole, men hos nogle forsætter den som astma. Man kan desværre ikke sige hos hvilke børn det vil fortsætte og hvilke børn der vokser fra det.
Undersøgelser viser at allergi (overfølsomhed over for visse ting), tobaksrøg, forkølelse og fysisk aktivitet (leg og sport) kan fremkalde et astma-anfald, når man har astma. Det kan være svært at diagnosticere astma, da børn er ret gode til at skjule deres vejrtrækningsproblemer. De finder sig til rette med ting, som ikke kræver for stor fysisk anstrengelse.
Astma skal behandles med medicin, som til større børn gives via en spray, men som til små børn gives gennem en spacer. En spacer er et slags rør af metal eller plastik, som medicinen sprayes ind i, hvorefter barnet stille og roligt kan indånde medicinen. Det er sandsynligvis en spacer din kollega refererer til at de har brugt.
Man skal naturligvis ikke give børn medicin uden grund og modsat skal de også have medicin, hvis de har behov for det. Hvis din datter har vejrtræningsproblemer og langvarig hvæsende hoste, så vil det være helt relevant at du taler med lægen om hvorvidt hun skal behandles eller ej. Og naturligvis skal lægen tage din bekymring alvorlig.
Håber du kan bruge mine tanker videre. Rigtig god bedring med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske