Svar: Syg igen

2. marts 2007

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Helle

Det er synd for jeres dreng at han skal blive ved med at være syg og det er rigtig hårdt for jer, for det er svært at få hverdagen til at hænge sammen med et sygt barn og et eller andet sted, så ønsker man jo ikke at bruge sine feriedage på sygdom. Ferie skulle jo netop være tiden hvor man har tid til at nyde hinanden og lave sjove og anderledes ting:o)

Det er naturligvis oplagt at tænke på rygning i forhold til flere luftvejsinfektioner og jeg synes det vil være helt relevant at I diskuterer dette forhold med lægen eller med sygehuspersonalet, når han skal til kontrol i næste uge. Med flere mellemørebetændelser og lungebetændelser så er det spørgsmålet om I skal have en lægeerklæring på at han ikke bør opholde sig i røg eller omgivelser, hvor der ryges. Men det skal være en lægelig vurdering.

Det er naturligt at et lavt immunforsvar er medvirkende til at han lettere tager imod infektioner og et lavt immunforsvar har man jo automatisk når man netop har været igennem flere sygdomsperioder.

I forhold til han vægt og manglende vægtøgning, så er det naturligvis vigtigt at I energiberiger hans mad. Det vil være en god ...

Annonce

... idé fortsat at tilsætte lidt ekstra fedtstof til f.eks. grød og det vil også være godt at I fortsætter med sødmælk og surmælksprodukter af sødmælkstypen, dvs. med 3,5% fedt.

I kan drøfte med lægen om det vil være en god idé at give ham lidt proteinrig kost. Altså at have fokus på at tilbyde ham fødevarer med et højt proteinindhold, evt. lave proteindrik til ham osv. Men igen en lægelig vurdering.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Ellers gælder det jo om at tilbyde ham en så varieret kost som muligt og sørge for at han spiser lidt men tit. Det er vigtigt med de almindelige hovedmåltider morgen, frokost og aften. Men derudover skal han tilbydes mellemmåltider formiddag, eftermiddag og evt. også lidt ekstra som en portion frugtgrød med mælk som dessert.

Kender I sundhedsstyrelsens bog "Mad til spædbørn og småbørn" som kan købes på apoteket? Her er der billeder af hvordan maden kan serveres til et barn med den alder jeres dreng har. Måske det vil hjælpe jer at kigge lidt i den. Ellers findes der også mange andre gode opskriftsbøger med mad til børn og til familien.

Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god bedring:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre