Svar: Feber igen igen 1 år
25. februar 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Poula
Jeg håber at det allerede nu, hvor jeg svarer dig, går lidt bedre med din lille dreng og at ørerlægen har kunne give jer lidt gode råd og god behandling.
Du har naturligvis ret i at man må medtænke hygiejne, når børn er syge. Man ved at det at vaske hænder nedsætter infektionsrisikoen betydeligt og at man de steder, hvor håndvask er en del af rutinen får mindsket f.eks. antallet af forkølelser.
Det vil derfor være en rigtig god idé at du hjemme ikke kun vasker dine egne hænder efter at du har skiftet din dreng, pudset hans næse osv. men at du også vasker hans hænder.
Derudover skal du naturligvis sørge for at han holdes varm. At han ikke har haft hænderne i vand, så ærmerne er våde, at hans strømper ikke er våde fordi støvlerne ikke holder helt tæt eller lignende. Han skal være tør.
En bodystocking som holder sammen på midten er god til at undgå træk omkring livet, i modsætning til todelt undertøj. Du kan også købe uldundertøj, som har en evne til at holde barnet varm og tør selvom det sveder.
Sutsko indendøre er et must, hue og handsker ude.
Så skal du naturligvis tænke på indtaget af fødevarer. Det er vigtigt at du tilbyder din dreng så varieret en kost som muligt, så han får fra alle kategorier: Brød, gryn, grøntsager, kød, fisk, mælkeprodukter osv. Måske vil det være en god idé at give ham en vitaminpille til børn. Da han kun er 1 år, så skal du knække den i kvarte, så han ikke får den galt i halsen.
Prøv at tale med dem i vuggestuen om hvad rutiner de har omkring hygiejne. Mange steder har man efterhånden lavet en hygiejnepolitik, som forældre naturligvis også er velkomne til at læse.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig god bedring med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske