Svar: Immunforsvaret i bund
6. februar 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Helle
Det har været en hård omgang for jer alle og det er næsten ikke til at bære at din dreng skal alt det igennem.
Det lyder rigtig fornuftigt at du giver han ACD vitamin. Derudover tænker jeg at det er vigtigt at du prøver at give ham en så varieret og sund kost som muligt.
Det er rigtigt at C vitamin skulle være godt til at forebygge forkølelse. Bl.a. Kiwi frugter indeholder meget C vitamin og betydeligt mere end f.eks. appelsiner. De vigtigste kilder til C vitamin er dog generelt frugt og grøntsager. Ud over frisk frugt og grønt kan man købe forskellige frugt og grøntsagssaft/juice - hvilket han naturligvis ikke skal drikke meget af, men som vil være okay en gang imellem.
I forhold til børn og forkølelse så ved man at det at have en god håndhygiejne er vigtigt. Det vil således være en god idé at du sørger for at vaske både hans og dine hænder, når du skifter ham, at du sørger for at vaske både hans og dine hænder, når han får 'pudset næse' osv.
Det er også vigtigt at han får sovet. Immunforsvaret opbygges også når man sover og kroppe slapper af. Derudover ved man at det er vigtigt at undgå rygning og røg i det hele taget.
Med hensyn til påklædning, så er det rigtig godt med de 3 lag. Vær opmærksom på sutsko indendøre, så han ikke får kolde tæer og naturligvis handsker på når I er ude. Også hue på ørerne.
Vær opmærksom på om der er fodkoldt. Mange hjemme har træk hen over gulvet, så sørg for at lukke døre til husets/lejligheden forskellige rum, så træk undgås.
Håber at ovenstående hjælper dig videre. Rigtig god bedring med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske