Svar: Immunforsvaret i bund

6. februar 2007

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Helle

Det har været en hård omgang for jer alle og det er næsten ikke til at bære at din dreng skal alt det igennem.

Det lyder rigtig fornuftigt at du giver han ACD vitamin. Derudover tænker jeg at det er vigtigt at du prøver at give ham en så varieret og sund kost som muligt.

Det er rigtigt at C vitamin skulle være godt til at forebygge forkølelse. Bl.a. Kiwi frugter indeholder meget C vitamin og betydeligt mere end f.eks. appelsiner. De vigtigste kilder til C vitamin er dog generelt frugt og grøntsager. Ud over frisk frugt og grønt kan man købe forskellige frugt og grøntsagssaft/juice - hvilket han naturligvis ikke skal drikke meget af, men som vil være okay en gang imellem.

I forhold til børn og forkølelse så ved man at det at have en god håndhygiejne er vigtigt. ...

Annonce

... Det vil således være en god idé at du sørger for at vaske både hans og dine hænder, når du skifter ham, at du sørger for at vaske både hans og dine hænder, når han får 'pudset næse' osv.

Det er også vigtigt at han får sovet. Immunforsvaret opbygges også når man sover og kroppe slapper af. Derudover ved man at det er vigtigt at undgå rygning og røg i det hele taget.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Med hensyn til påklædning, så er det rigtig godt med de 3 lag. Vær opmærksom på sutsko indendøre, så han ikke får kolde tæer og naturligvis handsker på når I er ude. Også hue på ørerne.

Vær opmærksom på om der er fodkoldt. Mange hjemme har træk hen over gulvet, så sørg for at lukke døre til husets/lejligheden forskellige rum, så træk undgås.

Håber at ovenstående hjælper dig videre. Rigtig god bedring med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor