Svar: Mistrivsel - fortsat
29. januar 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Pia
Det gør mig oprigtigt ondt at høre at I skal alt det igennem, dog tænker jeg at det trods alt er positivt at jeres datter nu bliver vurderet på børneafdelingen og jeg tænker samtidig at det vil være rigtig godt, hvis du også kunne rådføre dig med lægerne der omkring ernæringen til din datter.
Når børn er syge, så er der jo aldrig rigtig nogen regler der gælder og alt det man havde fået opbygget som gode rutiner ryger straks - det er sådan det er. Jeg kan derfor godt forstå at du ammer og det skal I også have lov til. Et eller andet sted, så har din datter jo både brug for mælken og for den tryghed det giver.
Man er dog nødt til at overveje hvor meget mælk hun reelt indtager, hvilket jo kan være meget svært at vide. Der er dog en potentiel risiko for at hun drikker så meget mælk hos dig om natten at det har betydning for hendes madindtag om dagen. Også selvom du ikke på nuværende tidspunkt oplever at det gør nogen særlig forskel snarere tværtimod.
Jeg synes det bør vurderes af en læge hvorvidt du skal give mere modermælkserstatning eller hvorvidt du skal fortsætte med at amme. Det bør vurderes både i forhold til næringsstoffer, tryghed, mængdeindtag og problemerne med obstipation.
Jeg tænker derudover at det vigtigste er at din datter spiser og har interesse herfor. Det betyder ikke så meget hvor meget hun spiser, det er langt bedre at hun spiser lidt men tit og du må meget gerne variere tilbuddet til hende. Det sikrer hende både forskellige fødevarer men samtidig også at hun ikke mister interessen. Det er langt bedre at hun kun spiser 1/2-3/4 dl grød/mos og så holder det i sig, end at hun proppes med mad og det hele kommer retur.
Det er rigtig fint at du både giver mos/grød altså skemad og så samtidig vedbliver at give hende noget hun selv kan spise med fingrene - så hun får både og. Øvelse gør mester. Du kan forsøge med en gaffel og se om det giver større interesse, ellers er det helt fint at hun bare prøver sig lidt frem. Lad være at presse hende, giv hende enkelte stykker af gangen, så det ikke er for overvældende og så lad hende prøve. Hvis det bare moses mellem fingrene, så er det nok fordi hun ikke er specielt sulten, så skal I måske prøve med dette før skemaden, men ellers lyder det fint som I gør nu.
Jeg ved at der nok ikke kommer så meget nyt fra mig idag, men jeg håber at mine tanker trods alt hjælper jer lidt videre om ikke andet at I i hvertfald ved at I ikke gør noget galt og bare skal blive ved at forsøge.
Knus herfra og rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske