Svar: Mistrivsel - fortsat

29. januar 2007

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Pia

Det gør mig oprigtigt ondt at høre at I skal alt det igennem, dog tænker jeg at det trods alt er positivt at jeres datter nu bliver vurderet på børneafdelingen og jeg tænker samtidig at det vil være rigtig godt, hvis du også kunne rådføre dig med lægerne der omkring ernæringen til din datter.

Når børn er syge, så er der jo aldrig rigtig nogen regler der gælder og alt det man havde fået opbygget som gode rutiner ryger straks - det er sådan det er. Jeg kan derfor godt forstå at du ammer og det skal I også have lov til. Et eller andet sted, så har din datter jo både brug for mælken og for den tryghed det giver.

Man er dog nødt til at overveje hvor meget mælk hun reelt indtager, hvilket jo kan være meget svært at vide. Der er dog en potentiel risiko for at hun drikker så meget mælk hos dig om natten at det har betydning for hendes madindtag om dagen. Også selvom du ikke på nuværende tidspunkt oplever at det gør nogen særlig forskel snarere tværtimod.

Jeg synes det bør vurderes af en læge hvorvidt du skal give mere modermælkserstatning eller hvorvidt du skal fortsætte med at amme. Det bør vurderes både i forhold til næringsstoffer, tryghed, mængdeindtag og problemerne med obstipation.

Jeg tænker derudover at det vigtigste er at ...

Annonce

... din datter spiser og har interesse herfor. Det betyder ikke så meget hvor meget hun spiser, det er langt bedre at hun spiser lidt men tit og du må meget gerne variere tilbuddet til hende. Det sikrer hende både forskellige fødevarer men samtidig også at hun ikke mister interessen. Det er langt bedre at hun kun spiser 1/2-3/4 dl grød/mos og så holder det i sig, end at hun proppes med mad og det hele kommer retur.

Det er rigtig fint at du både giver mos/grød altså skemad og så samtidig vedbliver at give hende noget hun selv kan spise med fingrene - så hun får både og. Øvelse gør mester. Du kan forsøge med en gaffel og se om det giver større interesse, ellers er det helt fint at hun bare prøver sig lidt frem. Lad være at presse hende, giv hende enkelte stykker af gangen, så det ikke er for overvældende og så lad hende prøve. Hvis det bare moses mellem fingrene, så er det nok fordi hun ikke er specielt sulten, så skal I måske prøve med dette før skemaden, men ellers lyder det fint som I gør nu.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg ved at der nok ikke kommer så meget nyt fra mig idag, men jeg håber at mine tanker trods alt hjælper jer lidt videre om ikke andet at I i hvertfald ved at I ikke gør noget galt og bare skal blive ved at forsøge.

Knus herfra og rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor