Mistrivsel - fortsat

29. januar 2007

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Mistrivsel - fortsat

Kære Helen

Må vi endnu engang bede om din hjælp??

Vores datter har nu været på børneafdelingen med en RSV. Hun har stadig væske i mellemørerne, men det lader til at genere hende meget mindre nu. Hun er feberfri og kun en anelse forkølet...hosten er væk ;-()...SÅ endelig er der lidt fremgang at spore. Men hun vejer kun 7300 gram og har ikke taget på i 8 uger nu. Hun er dog begyndt at spise lidt mere. Hun skal til ambulant kontrol på børneafdelingen om 10 dage til vejning, otoskopi ved ørelæge og evt blodprøvetagning mhp immunstatus og blodbillede generelt, hun skal måske have anlagt dræn.

Hun gylpede jo rigtig meget i sine første 4 levemåneder, hvor hun også ofte (1-2 gange om ugen) kastede eksplosivt op, hvis hun havde drukket for meget mælk ved brystet...det var især om natten, hvis hun spiste for meget i søvne. Også siden hun er begyndt på skemaden kaster hun af og til op, hvis hun får for meget. Hun spiser sådan set med god interesse, men siger lige pludselig og meget kraftigt stop. Hvis hun nødes til at spise mere kaster hun altså op...så hun er småtspisende generelt og har altid kun kunnet tåle mindre portioner mælk eller mad. De sidste par dage har set nogenlunde således ud:

7: vågner
8: havregrød 3/4 dl med vand til i kop
9: amning
10: lur
12: 2-3 små rugbrødshapsere, 5 mundfulde grøntsagsmos med kød, 4 mundfulde avokado, 4-5 mundfulde sødmælksyogurt, et par bidder ost. Hertil vand i kop
13: amning
14.30: lidt sveskemos med jerndråberne i, 2-3 bidder ”frugtstang”, 40 ml mme af sutteflaske
15: lur
17.30: 10 små mundfulde grøntsagslasagne, 5 mundfulde fuldkornsgrød, 50 ml mme af kop.
19: amning - puttes
22: amning
01: amning
04: amning

Som du kan se, ikke de helt store portioner men med vanlig interesse for at smage mange forskellige ting....jeg har prøvet at give mere af den samme ting, og det ...

Annonce

... gør såmænd ingen forskel på portionsstørrelserne – tværtimod!!....

Ville det være bedre at give mme i kop ved alle måltiderne for at få flere kalorier i hende om dagen?...

Jeg har foretrukket vand, da hun jo nemt bliver forstoppet og stadig får laktulose. Hun vil kun meget sjældent drikke af sutteflaske.

Jeg ved, jeg burde holde igen med amningerne om natten – men det gør ingen verdens forskel på, hvor meget hun spiser om dagen – tværtimod...de nætter, hvor hun har sovet med far og kun fået mælk en enkelt gang, har hun været tørstig om morgenen og kun spist meget lidt.....Hvor meget bør jeg amme dette lille myr, som er lidt ude af trivsel. Jeg ved godt, man siger børn ernæringsmæssigt ikke har brug for mælk om natten, men hvad med i denne situation?...

Jeg kan ikke presse flere amninger ind om dagen, da hun kun vil spise skemad, hvis der er gået minimum 3 timer siden sidste måltid eller mælk...så jeg har lidt svært ved at se, hvornår på dagen/døgnet, jeg bedst kan fylde på hende...det er altid en hårfin balancering mellem mæthed og opkastning hos hende ved skemaden og hvis der ikke er plads til mere mælk om dagen hvad så???

Kan der være noget galt med hendes mave/tarm...jeg tænker på en sammenhæng med gylp, opkast og den vedvarende tendens til forstoppelse.

Jeg ville i grunden MEGET gerne stoppe helt med at amme snart...men det er vist ikke vejen frem lige nu, eller hvad?...grunden til dette er, at hun har svært ved at finde ud af at ”trappe ned”....hun hører, som du selv ofte skriver, til de børn, der ikke kender ”amme-klokken” ;-)))..

Hun spiser iøvrigt alle sine måltider sammen med os og får også altid små bidder til at tage selv...hun maser dem dog bare og putter endnu ikke i munden selv!!

Kan du hjælpe mig med at gennemskue hvordan/hvornår jeg bedst får min pige til at spise???

Mange hilsner fra Pia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far