Svar: Diarré - 5 mdr.

29. januar 2007

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Signe

Det er godt at du har været ved lægen og at der er blevet taget afføringsprøver for at se om din lille dreng skulle have en infektion i maven, der kan gøres noget ved.

Det lyder lidt voldsomt med afføring 12 gange i døgnet og det vil nok være en god idé at smøre ham lidt i numsen med en vandskyende salve, som kan lægge en hinde og dermed forebygge at han bliver helt rød og hudløs. Den tynde afføring er jo lidt hård ved huden.

Jeg tænker ikke du skal være urolig for om han tisser nok. Han kan naturligvis miste lidt væske gennem den hyppige afføring, men så må du prøve at fylde lidt ekstra på ham.

Han ligger jo aldersmæssigt lige på grænsen til hvor meget du kan give ham af forskellige ting. Havde han været 6 måneder kunne han have fået lidt A38 eller lignende acidophilus som kan være med til at skabe lidt stabilitet i maven. Men i stedet kunne du måske forsøge med lidt reven æble på grøden og du kan evt. også prøve at give ham lidt æblejuice gerne fortyndet med lidt kogt vand. Kogt vand kan i det hele taget være meget godt at give til børn med diarré.

Grunden til at jeg anbefaler æble er at fibrene i reven æble for det første kan være med til 'at samle' maven lidt. Men ...

Annonce

... derudover så mister man lidt salte og kalium, når man har diarré og dette indeholder æble - derfor lidt fortyndet juice med kogt vand.

Det er godt at det hjælper med 3 måltider dagligt, super at du har fundet ud af det. Måske skulle du prøve med lidt mere grød i et par dage idet grøntsager også indeholder mange fibre, som sætter godt gang i maven. Så prøv med 2 gange grød dagligt og kun 1 gang grøntsagsmos.

Når man har diarré så vil maden se ufordøjet ud når den kommer ud, men igen tror jeg lidt synderen her kan være for meget grøntsagsmos. Babyer kan godt have diarrélignende afføring i perioder uden at det betyder noget.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det vigtigste er at han ikke virker sløv, har feber eller på nogen måde virker påvirket af det og så må du vente og høre hvad lægen siger.

Du må tilbyde ham mad og drikke, som han har lyst til og det er helt okay at der går 3 timer imellem for at han føler sig sulten. Tilgengæld spiser han jo så godt og fine store portioner, når han så spiser:o) Mælkeindtaget er fint.

Så mit umiddelbare råd er mere grød og mindre grøntsag i hvert fald lige nu. Gerne reven æble på grøden og måske lidt fortyndet æblejuice - fortyndet med kogt vand.

Rigtig god bedring med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder