Svar: Diarré - 5 mdr.
29. januar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Signe
Det er godt at du har været ved lægen og at der er blevet taget afføringsprøver for at se om din lille dreng skulle have en infektion i maven, der kan gøres noget ved.
Det lyder lidt voldsomt med afføring 12 gange i døgnet og det vil nok være en god idé at smøre ham lidt i numsen med en vandskyende salve, som kan lægge en hinde og dermed forebygge at han bliver helt rød og hudløs. Den tynde afføring er jo lidt hård ved huden.
Jeg tænker ikke du skal være urolig for om han tisser nok. Han kan naturligvis miste lidt væske gennem den hyppige afføring, men så må du prøve at fylde lidt ekstra på ham.
Han ligger jo aldersmæssigt lige på grænsen til hvor meget du kan give ham af forskellige ting. Havde han været 6 måneder kunne han have fået lidt A38 eller lignende acidophilus som kan være med til at skabe lidt stabilitet i maven. Men i stedet kunne du måske forsøge med lidt reven æble på grøden og du kan evt. også prøve at give ham lidt æblejuice gerne fortyndet med lidt kogt vand. Kogt vand kan i det hele taget være meget godt at give til børn med diarré.
Grunden til at jeg anbefaler æble er at fibrene i reven æble for det første kan være med til 'at samle' maven lidt. Men derudover så mister man lidt salte og kalium, når man har diarré og dette indeholder æble - derfor lidt fortyndet juice med kogt vand.
Det er godt at det hjælper med 3 måltider dagligt, super at du har fundet ud af det. Måske skulle du prøve med lidt mere grød i et par dage idet grøntsager også indeholder mange fibre, som sætter godt gang i maven. Så prøv med 2 gange grød dagligt og kun 1 gang grøntsagsmos.
Når man har diarré så vil maden se ufordøjet ud når den kommer ud, men igen tror jeg lidt synderen her kan være for meget grøntsagsmos. Babyer kan godt have diarrélignende afføring i perioder uden at det betyder noget.
Det vigtigste er at han ikke virker sløv, har feber eller på nogen måde virker påvirket af det og så må du vente og høre hvad lægen siger.
Du må tilbyde ham mad og drikke, som han har lyst til og det er helt okay at der går 3 timer imellem for at han føler sig sulten. Tilgengæld spiser han jo så godt og fine store portioner, når han så spiser:o) Mælkeindtaget er fint.
Så mit umiddelbare råd er mere grød og mindre grøntsag i hvert fald lige nu. Gerne reven æble på grøden og måske lidt fortyndet æblejuice - fortyndet med kogt vand.
Rigtig god bedring med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske